Ето откъде е дошъл най-старият известен марсиански метеорит, паднал на Земята

Камъкът е изхвърлен, когато астероид удря Марс преди милиони години

Ваня Милева Последна промяна на 14 юли 2022 в 00:01 9567 0

„Черната красавица“- графика.
„Черната красавица“- графика. Кредит: Lagain et al, 2022 г., Nature Communications.

Някъде между пет и десет милиона години астероид се разбива в Марс, създавайки огромен кратер. Едно отскочило парче отломки от този експлозивен удар си проправя път чак до Земята.

Намерен в Северна Африка през 2011 г., метеоритът NWA 7034, наречен „Черната красавица“ (Black Beauty), тежи 320 г и е най-старият и най-известният марсиански метеорит. Ново изследване, ръководено от Университета Къртин в Пърт, установи произхода на „Черната красавица“ от повърхността на Марс, а в проучването участват сътрудници от Франция, Кот д'Ивоар и САЩ.

Резултатите от мултидисциплинарното проучване са публикувани в статия в Nature Communications.

Използвайки суперкомпютъра Pawsey в Пърт, изследователите са успели да идентифицират кратера, довел до изхвърлянето на метеорита, който се е приземил в Западна Сахара.

Кратерът е кръстен на град Карата в района на Пилбара, Западна Австралия, който е място на едни от най-старите земни скали. Екипът се надява, че НАСА ще даде приоритет на района около кратера Карата за бъдещи мисии на Марс.

Кратерът Карата на Марс. Кратерът Карата е в центъра, в рамките на кратера Дампиер. Кредит: NASA MRO

„Черната красавица“ идва от марсиански скали, които са се образували, когато кората на Марс и Земята са били все още млади – преди 4,5 милиарда години. Следователно метеоритът може да се използва за сравнение на ранното формиране на двете планети.

„Намирането на района, откъдето произхожда метеоритът „Черната красавица“, е от решаващо значение, защото съдържа най-старите марсиански фрагменти, откривани някога, на възраст 4,48 милиарда години, и показва прилики между много старата кора на Марс, на възраст около 4,53 милиарда години, и днешните земни континенти“, отбелязва водещият автор д-р Антъни Лагейн (Anthony Lagain) от Центъра за космически науки и технологии на Къртин.

„Регионът, който идентифицирахме като източник на този уникален образец от марсиански метеорит, представлява истински прозорец към най-ранната среда на планетите, включително Земята, която нашата планета е загубила поради тектоника на плочите и ерозията.“

Анализирайки хиляди изображения с висока разделителна способност на Червената планета, направени от редица мисии на Марс, суперкомпютърът идентифицира около 90 милиона ударни кратера. Един от най-бързите в южното полукълбо, алгоритъмът за машинно обучение на суперкомпютъра Pawsey идентифицира кратера Карата (Karratha) като източник на „Черната красавица“.

Разпределението на 90 милиона кратери на повърхността на Марс, получени от алгоритъма за откриване на кратери. Кредит: Lagain et al. 2021 г., Nature Communications и Lagain et al. 2022, Nature Communications.

„Черната красавица“ е единственият марсиански образец на Земята, който е брекча. Брекчите са група грубозърнести скали, състоящи се от ъгловати отломки от няколко вида скали или минерали, здраво слепени заедно. Всички останали марсиански метеорити съдържат единични видове скали.

„За първи път изучаваме геоложкия контекст на единствената марсианска проба брекча, налична на Земята, 10 години преди мисията на НАСА за връщане на проби от Марс да изпрати обратно проби, събрани от марсохода Perseverance, който в момента проучва кратера Йезеро“, коментира Лагейн .

Черната красавица, известна още като NWA 7034, е единственият марсиански метеорит брекча, открит някога. Кредит: NASA

Подобна технология ще бъде използвана и за идентифициране на източника на други марсиански метеорити и идентифициране на милиарди ударни кратери на повърхността на Меркурий и Луната. До момента на Земята са открити над 300 марсиански метеорита.

Съавторът, професор Гретхен Бенедикс (Gretchen Benedix), също от Центъра за космически науки и технологии на Къртин, отбелязва, че изследването е отворило възможността за създаване на най-цялостно разбиране на геоложката история на Марс.

„Ние адаптирахме алгоритъма, който бе използван за определяне на точката на изхвърляне на „Черната красавица“ от Марс, за да отключим и други тайни от Луната и Меркурий“, разказва Бенедикс. „Това ще помогне да се разкрие тяхната геоложка история и да се отговори на горещи въпроси, които ще помогнат на бъдещите изследвания на Слънчевата система, като например програмата Артемис (Artemis) за изпращане на хора на Луната до края на десетилетието или мисията BepiColombo в орбита около Меркурий през 2025 г."

Справка: https://www.nature.com/articles/s41467-022-31444-8