Изображенията, изковани по стените на чаша, открита в Палестина, ни дават представа как са си представяли хората, живели преди повече от 4000 години, създаването на космоса.
Произведението на изкуството върху 4300-годишна сребърна чаша, открита на Западния бряг на Палестина, изглежда показва как вселената се е образувала от първичен хаос – което го прави най-старото известно визуално представяне на мит за сътворението.
"Мисля, че това е гениален дизайн", коментира Еберхард Цангер (Eberhard Zangger) от Фондация за лувийски изследвания, организация с нестопанска цел, базирана в Швейцария. "С малко редове, разказва много сложна история."
Чашата "Айн Самия" е висока около 8 сантиметра. Тя е открита преди 55 години в древна гробница на няколко мили североизточно от Рамала, в западния край на Плодородния полумесец – регион, където са процъфтявали ранните цивилизации.
Изглежда, че върху чашата са изобразени две сцени. В първата голяма змия се изправя на задните си крака и се изправя срещу химера с човешки торс и крака на животно, която стои над малък кръг, подобен на цвете. Във втората змия лежи на земята под много по-голям кръг, подобен на цвете, с усмихнато лице. Кръгът е поддържан, вероятно от две напълно хуманоидни фигури – въпреки че днес се вижда само една, защото чашата е счупена.
Сцената изобразява космически ред, възникващ от хаос, с фигури като змии и божества. Кредит: Israel Museum, Jerusalem/Florika Weiner
В статията авторите обясняват, че първото тълкуване на иконографията на чашата е предложено от израелския археолог (и втори началник на щаба на израелските отбранителни сили) Йигаел Ядин, на когото е показан артефактът скоро след като е открит.
"Ядин веднага разработва хипотеза за нейното тълкуване, която публикува в кратка бележка, за да стимулира дискусия, твърдейки, че сцената споделя теми с месопотамската митология", пишат те. "Според Ядин е изобразена космическата битка между Реда и Хаоса, описана в "Енума Елиш". В лявата сцена чудовището на хаоса, Тиамат, стои изправено в началото, готово да се бие с Мардук. Мардук обаче е подготвен, държейки растение, което ще неутрализира отровата на чудовището. Сцената вдясно илюстрира окончателната победа на Мардук над Тиамат."
В следващите години и десетилетия мнозина поставят под въпрос тълкуването на Ядин, основавайки се както на самото изображение, предполагайки, че то не изглежда съвместимо с разказа, така и на факта, че чашата е направена и около 1000 години преди Енума Елиш да бъде записана за първи път.
Цангер и колегите му предлагат алтернативно тълкуване.
Според учения, ключът към разбирането на изображението се крие в полукръглия обект.
"Ключовият елемент в иконографията е ковчегът, който се държи от двете човешки фигури отдясно", посочва Цангер. "Интерпретирахме го като лодката на светлината, небесната лодка", добавя той. "Това е символ, който се среща в целия древен Близък изток, в Месопотамия, в Египет, а също и в Анатолия."
Всъщност лодката е открита и в барелефи от приблизително 1200 г. пр.н.е. на мястото на Язълъкая, хетско скално светилище, свързано с Хатуса, хетската столица в централна Анатолия.
Барелеф от 1200 г. пр.н.е. от обекта Язълъкая в Анатолия, показващ иконография, подобна на тази на сребърна чаша, открита в Айн Самия, близо до Рамала на Западния бряг, датираща от около 2300 г. пр.н.е., която в момента е изложена в Израелския музей в Йерусалим. Иконографията включва бикове-човеци и "небесна лодка". Кредит: Luwian Studies Foundation
"Лодката има практическо предназначение: тя е превозно средство, което транспортира небесни тела по небето, обикновено Слънцето или Луната, но понякога и звездите, и това се е смятало за обяснение защо Слънцето и Луната се движат", казва Цангер.
"Тази лодка от светлина гарантира, че небесните сили и ритъм работят по начина, по който работят, така че да има ден и нощ, годишни сезони и лунни фази", добавя археологът.
Хаос и ред
Цангер е съгласен с оценката, че чашата съдържа сцена "преди" и "след".
Двете сцени на чашата "Айн Самия". Кредит: Archaeology News (CC BY-SA 4.0)
В първата сцена, според екипа на Цангер, цари хаос. Химерата представлява слаб бог, слят с животните. Под краката му, малкият кръг, подобен на цвете, представлява новороденото слабо Слънце. Управляващ над всичко това е Хаосът под формата на чудовищна змия.
"Лявата сцена представя какво се е случило преди формирането на космоса, а именно хаосът, смесица от животни и хора, с много младо Слънце, което току-що се е родило", добавя специалистът.
Но във втората сцена Редът мирно се е появил от Хаоса. Боговете са отделени от животните, превръщайки се в могъщи хуманоидни персонажи. Те държат също толкова мощното Слънце във въздуха в "небесна лодка", което показва, че небесата вече са отделени от Земята. Чудовищната змия на хаоса, победена, лежи под Слънцето.
"Сцената след това отразява как функционира космосът днес", каза той, визирайки изобразяването на двамата души, държащи лодката, носеща Слънцето.
Един много древен общ разказ за сътворението
Цангер и неговите колеги твърдят, че сцените показват формирането на света и космоса, но те произлизат от история за сътворението, много по-стара от "Енума Елиш".
Разделението между хаос и ред, ден и нощ, като част от сътворението на света, е описано и в разкази за сътворението от близки култури.
Цангер посочва, че има клинописни текстове от други места в Плодородния полумесец, които са сходни по възраст с чашата и описват как боговете са отделили небесата от Земята. По този начин знаем, че жителите от региона са изградили истории за сътворението на света по времето, когато е била изработена чашата.
По-древната история еволюира в различни последващи версии, включително тази, представена в мита за Енума Елиш и в Битие според Цангер.
"Имаме текстове, започващи от 2600 г. пр.н.е. в шумерско време, които по същество вече споменават, че небето и земята са разделени, и това се среща в хетски документи и вавилонски документи от по-късни периоди", разказва Цангер. "Разбира се, колкото по-нови са текстовете, толкова повече подробности и информация предоставят, включително Библията, където хаосът е наречен Тоху ва-Воху (на библейски иврит: תֹהוּ וָבֹהוּ ṯōhū wāḇōhū)."
Тоху ва-Воху е библейска еврейска фраза, срещана в разказа за сътворението в Битие (Битие 1:2 ), която описва състоянието на земята ("арец") непосредствено преди сътворението на светлината в Битие 1:3.
"Когато Бог започна да създава небето и земята – земята беше неустроена и пуста, с тъмнина над бездната и вятър от Бога, който духаше над водата – Бог каза: "Да бъде светлина!" И стана светлина. Бог видя, че светлината беше добра, и Бог отдели светлината от тъмнината", гласят първите стихове на Библията (Битие 1:1-4).
"Но невероятното нещо за чашата е, че сега имаме картина на това как са си представяли, че е изглеждало това сътворение", отбелязва Цангер.
Чашата "Айн Самия". Кредит: Zangger, E., Sarlo, D., & Haas Dantes, F., Journal of the Ancient Near Eastern Society „Ex oriente lux“ (2025)
Има специалисти на друго мнение
Ян Лисман (Jan Lisman), независим изследовател, базиран в Холандия, не е убеден от тълкуването. "Това, което може да е изобразено, е ежедневното движение на слънцето", смята Лисман. "Но определено не е "Произход" или "Хаос"."
Силвия Шроер (Silvia Schroer) от Университета в Берн, Швейцария, е по-склонна да приеме възможността чашата да показва създаването на света. Но тя вижда проблеми с друг аспект на новия анализ.
Цангер и колегите му казват, че някои от изображенията върху чашата "Айн Самия" – като например чудовищната змия – се появяват в древни космологични истории от целия Плодороден полумесец и близките региони. Те твърдят, че това подсказва за дълбоки връзки между всички тези митове за сътворението, което предполага, че всички те може да произлизат от един-единствен, дори още по-древен мит. В съответствие с това те посочват, че небесна лодка, подобна на тази върху чашата, е издълбана върху колона на 11 500-годишното селище край Гьобекли тепе в днешна Турция, северозападно от Плодородния полумесец.
"Това е 7000 години по-рано от чашата", посочва Цангер.
Но Шроер смята, че е твърде спекулативно да се твърди, че всички истории за сътворението на региона са дълбоко свързани по този начин.
"Дори да има прилики, не винаги има видимо влияние", оспорва Шроер.
Въпреки че някои учени все още настояват за предпазливост относно окончателните заключения, новото проучване поставя чашата "Айн Самия" в рамките на дълга традиция на космологично разказване на истории, простираща се в целия древен Близък изток.
Справка: Zangger, E., Sarlo, D., & Haas Dantes, F. (2025). The Earliest Cosmological Depictions: Reconsidering the Imagery on the ˁAin Samiya Goblet. In JEOL – Journal of the Ancient Near Eastern Society ‘Ex oriente lux’ (Vol. 49, pp. 49–84). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.17594730
Източници:
Ancient silver goblet preserves oldest known image of cosmic creation, Colin Barras, New Scientist
Study: 4,300-year-old cup with oldest depiction of Creation features a ‘celestial ark’, The Times of Israel




















Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
YKoshev
Престижна награда от БАН спечели главният редактор на НаукаOFFNews
Johnny B Goode
Престижна награда от БАН спечели главният редактор на НаукаOFFNews
Gunteer
Престижна награда от БАН спечели главният редактор на НаукаOFFNews
Християнин
Това е кралят на тиквите: Тиквата му тежи над един един тон