Кометата "Невероятният Хълк", която щеше "да унищожи Земята", се разпада

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 август 2018 в 00:47 5920 0

Кометата C/2017 S3 (PANSTARRS). Снимка от Майхил, Ню Мексико. Вероятно това е един от последните кадри преди кометата да изчезне и да се разпадне през следващите дни при приближаването си до Слънцето.

Една комета, обвита със зелен облак прах, толкова масивна, че е наречена "Невероятният Хълк", се насочи към нашата вътрешна Слънчева система.

За изненада на астрономите през последните няколко седмици тя избухна два пъти, като достигна яркост, която може да се наблюдава с бинокъл, съобщава UniverseToday.

Кометата е открита на 23 септември 2017 г. от Панорамния телескоп в Хавай PasSTARR, заради което официално е наречена C/2017 S3 PanSTARRS.

Посещението й предизвика известен смут в Русия, за който разказва научно-популярното издание "N + 1". Руският изследовател на кометни метеорити Евгений Дмитриев в интервю за агенция "Интерфакс" разказа за потенциална катастрофа на 7 август, когато кометата ще се приближи до Земята и нашата планета ще мине през опашката ѝ. Руснакът рисува поредната апокалиптична картина - гигантски мълнии, отказ на комуникациите, падащи самолети и в крайна сметка - гибел на цивилизацията.

Но нищо такова няма да се случи, защото разстоянието до Земята, според изчисленията, ще бъде 0,76 астрономически единици, т.е. 113,4 милиона километра и това сближаване не представлява за нашата планета никаква, дори най-хипотетична заплаха.

"S3 PanSTARRS бе не само разтърсена от два нови изблика в бърза последователност, но изглежда, че е претърпяла прекъсване на опашката миналата седмица, изравнявайки яркостта си с около +8 магнитуд и я задържа. Това я поставя в диапазона на видимост на бинокъл. На фона на тъмното небе прилича на мъглявина, която отказва да се фокусира, като в момента се плъзга през съзвездието Жираф в сутрешното небе", обяснява UniverseToday.

C/2017 S3 PanSTARRS има хиперболична орбита, тоест орбитата ѝ е отворена. Този обект най-вероятно е за първи път посетител на вътрешната Слънчева система и трябва да я остави завинаги.

Орбиталната траектория на кометата S3 PanSTARRS през вътрешната Слънчева система. Кредит NASA / JPL .

Праховият облак на S3 е нестабилен и астрономите не са сигурни дали самата комета ще се разпадне, когато се насочва към слънцето или ще бъде катапултирана обратно в далечните части на Слънчевата система.

Според UniverseToday сега е най-подходящото време за заснемане на кометата S3 PanSTARRS, преди да бъде загубена в блясъка на Слънцето. До 7 август обаче тя пада под 10 градуса над хоризонта. Оттам кометата започва да заобикаля Слънцето, като ще се вижда от Земята само от Южното полукълбо, които може би ще могат да я проследят през перихелия ѝ на 16 август, ако яркостта ѝ се задържи. След това ще могат наблюдателите от Северното полукълбо да я видят за втори път в сутрешните часове на септември, отново, ако яркостта ѝ се запази.

Пътят на кометата S3 PanSTARRS през август. Кредит: Starry Night.

Но научният ръководител на обсерваторията "Ка-Дар" Станислав Короткий твърди, че "Невероятният Хълк", кометата C/2017 S3, вече е загинала "преди да стигне до Слънцето на разстояние приблизително равно на радиуса на земната орбита ядрото на кометата е разрушено и се е превърнало в рояк отломки".

На фона на апокалиптичните прогнози астрономът коментира:

"Най-смешното е обаче, че "Невероятният Хълк" всъщност вече не съществува - кометата се е разпаднала през юли".