Открит е гигантски предшественик на крокодилите от периода Триас

Наука ОFFNews Последна промяна на 20 март 2015 в 16:43 8391 0

Carnufex carolinensis. Реконструкция: Jorge Gonzales

Американски учени са открили останки на гигантски древен крокодил - Crocodylomorpha, който е ходил на задните си крака. Съществото, наречено "каролинският касапин" (Carnufex carolinensis), е бил хищник  на територията на щата Северна Каролина през Късния Триас. За изследването е докладвано в списание Scientific Reports.

Фосилите са лежали десет години и в хранилището на  Музея за естествени науки на щата, докато учените не им обърнали внимание. Палеонтолозите разбрали, че си имат работа с нов вид хищници.

За съжаление, всичко, което е останало от Carnufex carolinensis, са раздробени черепните кости и няколко фрагменти от скелета. За да се възстанови формата на животно, палеонтолозите първо сканирали всички фосилни кости, а след това са създали с помощта на компютър триизмерни модели и най-накрая сглобили от тях 3D-мозайка катоп липсващите части са попълнили с аналогични части от най-близките роднини на животното.

Установено било, че древният крокодил е достигал на височина най-малко 275 см. Ако се съди по дължината на предните крайници, този хищник е вероятно се е движел на два задни крака, също като Тиранозавър Рекс.

"Той е имал тънък, издължен череп, десетки остри като бръснач зъби - всички инструменти, необходими за да отхапва месото от костите на жертвите", - заяви водещият автор на проучването и директор на палеонтологичната лаборатория на Университета на Северна Каролина Линдзи Дзаноу (Lindsay Zanno).

"Късният Триас се е отличавал с изобилие на големи сухоземни хищници, които в условията на дефицит на тревопасни нерядко са се нападали помежду си", отбелязва Дзаноу.

Реконструкция на черепа на Carnufex carolinensis. 3D моделите на черепните кости са показани в бяло. Сивите зони са липсващите елементи реконструирани от близки роднини на Carnufex. Илюстрация Zanno и сътр., 2015.

Заслужава да се отбележи, че триаските братовчеди на крокодилите - равизухии (Rauisuchia) и попозаври (Poposaurus) - са доста често срещани в южното полукълбо. Там те заемат нишата на големите наземни хищници и се конкурират с най-вече новите тероподи, те ловуват тревопасни динозаври, предците на бозайниците и други. Но масовото измиране в края на Триас сериозно прекрояваа екологичните системи на праконтинента Пангея и тогава практически почти всички големи крокодиломорфи измират по все още неизвестна причина.

"Тероподите се оказали вече готови дубльори на освободената роля на едри хищници, когато гигантските крокодили и техните близки роднини слизат ота сцената" - каза Дзаноу. - "Хищните динозаври запълнили тези ниши и неизменно доминирали през следващите 135 мил. години."

Да оцелеят от глобалното измиране през Късния Триас са успели само относително малки крокодиломорфи със стройни тела и дълги крайници, заели нишата на съвременните чакали и лисици. "Ако искате да си представите тези същества, просто си представете съвременна лисица с крокодилска кожа вместо козина" - добавя съавторът на проучването, Сюзън Друмала (Susan Drymala).

"Вкаменелостите от това време са изключително важни за учените, защото те са запечатали появата на крокодиломорфите и тероподите - две групи, които за първи път се появяват през периода Триас и успяват да оцелеят до наши дни под формата на крокодили и птици" - каза Линдзи Дзаноу - "Откриването на Carnufex, един от най-старите и най-големите в историята на крокодиломорфите добавя нова информация за историята на основните наземни хищници на Пангея".