Рентгенова снимка на оживеният център на нашата галактика

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 август 2015 в 09:36 6208 0

Кредит ESA/XMM-Newton/G. Ponti et al. 2015

Централните райони на нашата галактика.

На сайта на Европейската космическа агенция (ESA) е публикувано подробно изображение на центъра на нашата галактика Млечния път, съставено от снимки на телескопа XMM-Newton.

Ако се съди по тези снимки, нашият галактически център е оживено място, в което стават множество интересни процеси.

Изображението включва централната черна дупка в нашата галактика, както и голям брой други обекти, които излъчват в спектъра на рентгеновите лъчи. Съставено е от комбинирани наблюдения на международен екип от астрономи, извършени от рентгеновата космическа обсерватория XMM-Newton в една снимка.

Работата е публикувана в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Препоръчваме ви да свалите изображението в голям формат и висока резолюция от сайта на ЕКА.

Карта на Млечния път с обозначения на обектите. Изображение: G. Ponti et al. / MNRAS, 2015

Изображението обхваща област около центъра на Млечния път с диаметър около 2.5 градуса от дъгата (около хиляда светлинни години). В дясно от центъра на картината е Стрелец A* (Sagittarius A* - Sgr A*) - свръхмасивен обект, най-вероятно черна дупка в центъра на нашата галактика с маса милиони пъти по-голяма от нашето Слънце.

Облаците от газ, които се въртят около нея са изложени на въздействието на мощни потоци от частици, изхвърлени от млади звезди и свръхнови, които карат облаците да светят. В горната и долната част на Стрелец А * се виждат конуси от горещ газ, вероятно изхвърляни от черната дупка.

Вдясно под Стрелец А* се намира гигантски балон горещ газ с диаметър около 100 светлинни години. В по-ранни изследвания се предполагаше, че е оформен в резултат от няколко експлозии на свръхнови, но ново излседване за първи път пряко показва, че е единен обект. Рентгеновото му излъчване се генерира от газ, загрят до милиони градуси по Келвин.

Ярките точки, разпръснати из цялата карта, са двойни звездни системи, в които едната звезда вече е "умряла" и се е превърнала в компактен и плътен обект - неутронна звезда или черна дупка. Такива обекти непрекъснато "изяждат" партньора си, нагрявайки веществото, от което са съставени, до огромни температури, което води до яркото им излъчване.

Снимка в спектъра на рентгеновото излъчване от тяжките атоми. Изображение: G. Ponti et al. / MNRAS, 2015

Специалистите на ЕКА са направили същото изображение в друга версия, показващо емисиите на тежки елементи (силиций, сяра, аргон) които се произвеждат в тази гигантска "пещ" с помощта на ядрени реакции. В тази версия може да се видят още по-добре газовите балони и облаци.