Изследване: Uber и Lyft увеличават с 40% закъсненията в трафика в Сан Франциско

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 май 2019 в 00:00 2426 0

Кредит Pixabay

Появи се още една лоша новина за Uber и работещата на подобен принцип Lyft. 

На фона на стачката на шофьорите на тези услуги, които искат регулирани тарифи и часова ставка по повод първото публично излизане на Uber на борсата на 10 май, се оказа, че те не изпълняват претенциите си за намаляване на задръстванията, съобщава New Scientist.

В Сан Франциско пътуванията чрез тези две услуги увеличават закъсненията на трафика с 40% за период от шест години, според ново проучване, публикувано в Science Advances.

„Събрахме информация за това къде и кога точно се случват тези пътувания и открихме, че са в най-претоварените части на града и в най-натовареното време на деня“, разказва Грег Ерхарт (Greg Erhardt) от Университета на Кентъки.

Изследователите първо поискали от компаниите достъп до данните, но молбата им е отхвърлена.

„Самите компании нямат никакъв интерес да споделят данни с някой“, коментира Джо Кастильоне (Joe Castiglione) от „Транспортна администрация в Сан Франциско“, който също работи по проучването.

Вместо това, екипът „изтъргва” от Uber и Lyft данните чрез техниката Data scraping като симулира автоматично заявки за пътуване. Това им позволява да направят карта на позициите на водачите и да определят колко пътувания се правят, заедно с това къде започват и завършват.

Снимка: Pixabay

За да разберат ефекта от тези пътувания върху трафика в града, екипът използва инструмент, използван от транспортните плановици, който взема предвид растежа на населението, равнищата на заетост, изграждането на нови пътища и обществения транспорт.

Използваният от тях модел е калибриран до 2010 г., преди да започне широкото използване на Uber и Lyft, което предлага възможност да се прогнозира в бъдеще какъв би бил трафикът без тези услуги и след това да се сравни с данните от действителността.

Учените установиха, че Uber и Lyft са най-масовите участници в трафика в Сан Франциско между 2010 и 2016 г. Допълнителните автомобили по пътя и прекъсването на трафика от качването и слизането от колите увеличават общия брой часове на автомобилните закъснения в града с 62%.

Без Uber и Lyft в симулацията това забавяне нараства само с 22%, което означава, че услугите имат 40% дял от увеличението, отбелязват от екипа.

Това забавяне засяга средните скорости, които са три пъти по-малки, отколкото биха били без добавения трафик. Проучването също така установи, че около две трети от автомобилите на Uber и Lyft нямаше да са на пътищата, ако не бяха част от услугата.

Тези констатации се основават на Сан Франциско и не може да се прилагат директно към други градове, тъй като има много фактори, които трябва да се вземат под внимание във всяко място, пояснява Ерхард.

Заключенията на екипа са валидни според колегата им Фарзад Алеми (Farzad Alemi) от Университета на Калифорния, Дейвис, но той предупреждава, че размерът на ефекта е толкова огромен, че има още какво да се преразгледа.

"Авторите не са взели под внимание заетостта на превозните средства", коментира Алеми, добавяйки, че според собствените му проучвания броят на хората на автомобилите нараства през почивните дни и вечерите. Но подчертава, че се нуждаем от повече изследвания, за да разберем дали тези пътувания заменят пътуванията с масовия транспорт или се ползват от хора, които биха карали собствените си коли.

"Въпросното проучване пренебрегва важни участници в задръстванията, включително увеличените доставки на товари и търговски услуги и растежа на туризма", коментира говорителят на Lyft Алекс Рафтер (Alex Rafter).

Говорител на Uber заяви: „Макар че проучванията се разминават по въпроса за причините за задръстванията, почти всички са на едно мнение за решението. Нуждаем се от инструменти, които да гарантират, че устойчивите начини на пътуване, като обществения транспорт, имат приоритет пред превозните средства с един човек”.

Uber преустанови предлагането на услугата си в България през 2015 след решение на Комисията за защита на конкуренцията за спиране на услугата. Регулаторът прие, че дружеството извършва транспортна услуга и по този начин нарушава забраната за нелоялна конкуренция. Uber обжалва пред Върховния административен съд (ВАС). Той първо отхвърли искането, а след това изпрати запитване до Съда на ЕС в Люксембург относно статута на компанията. В края на миналата година Съдът на ЕС постанови, че Uber е транспортна услуга

Справка: Science Advances, DOI: 10.1126/sciadv.aau2670

Източник: Uber and Lyft increased traffic delays in San Francisco by 40 percent, New Scientist

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !