На изхода на паркинг в Питсбърг американски изследователи провериха какво би станало с трафика, ако се махнат светофарите - само с помощта на компютърна система за обмен на сигнали между автомобилите като за всеки водач се създава персонален виртуален светофар.
Авторите стигат до заключението, че това спестява много време, но засега разработката не предвижда преминаването на пешеходци и за пътни възли със сложна форма не е препоръчителна.
Резултатите от работата са публикувани на сървъра за препринти arXiv.org.
Първата в света светофарна система започва да функционира в близост до сградата на Парламента в Лондон през 1868 г. Тя се състои от набор газови фенери, управлявани от полицай и предназначени да контролират потока конски файтони през Темза, разказва Тechnology review.
Опитът бил успешен, поне що се отнася до контрола на трафика. Но експериментът е кратък. Няколко месеца след като са инсталирани "стетофарите", те избухват след изтичане на газ като нараняват полицая, който ги контролира.
Оттогава насам пешеходци и шофьори имат противоречиво отношение към светофарите. Когато работят добре, те осигуряват ефективна, безпристрастна система за определяне на приоритета по пътищата и да предотвратяват произшествия и задръствания. Но когато работят лошо, резултатът може да бъде задръствания дълги километър.
Идеята, че движението може да бъде регулирано без светофари, се появи преди около век, но въпреки това нито една от предложените схеми не бе адекватна.
В новата разработка учени от Университета Карнеги-Мелън (САЩ) изпитаха вградена в автомобилите система за обмен на данни, която позволява на водачите да се движат безаварийно в нерегулирани кръстовища. Колите обменят информация като GPS координати, скорост и посока на движение. След това компютърът на борда на всяко превозно средство анализира получената информация и показва на водача показания на персонален виртуален светофар.
След тестовете на новата система спрямо стандартните за такива кръстовища правила на Съединените щати, съгласно които всяка машина, независимо от посоката на движение трябва да спре преди кръстовището, авторите стигат до извода, че тяхната система има огромни предимства. Те пишат, че в такива пътни възли се спестява повече от 20% от времето, а по-нататъшните подобрения могат да повишат икономията до 30%.
Един от най-големите недостатъци на сегашната версия е, че пренебрегва пешеходците, а светофарите често регулират движението и на хората. Авторите предлагат включването на пешеходците в системата чрез приложение за смартфон. Това решение обаче не е идеално, тъй като много пешеходци като деца, възрастни хора или хора с ограничени възможности нямат или не могат да имат такива устройства.
Освен това системата все още работи добре само на кръстовища, при които пътищата се срещат под прав ъгъл, както е в по-голямата част на Съединените щати. Но в Европа и Азия, където градовете са се появили много преди изобретяването на автомобилите, кръстовищата често имат сложни форми. Ефективността на новото решение в този случай трябва да се провери специално.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари