Науката доказва: Ако има хаос по пътищата, правителството е корумпирано

Бедност, корупция, транспортни произшествия - каква е връзката?

Ваня Милева Последна промяна на 06 март 2017 в 10:00 18208 1

Кредит No Down Payment Car Insurance

Пътнотранспортните произшествия убиват над 1,25 милиона души годишно, а последиците от глобалната корупция са наистина неизчислими. И макар да се намесват и други фактори като бедност и културни традиции, както показват някои докладиима корелация - колкото е по-корумпирана една страна, толкова повече се случват инциденти по пътищата, включително злополуки със смъртен изход.

Това се вижда ако се съпоставят данните на Световната здравна организация за 2015 г. на смъртните случаи по пътищата на всеки 100 000 души в различни страни (което изглежда разумен критерий за качеството на шофиране) и оценките, дадени от проекта на определяне на индекса за състоянието на върховенството на закона за 2015 (World Justice Project (WJP) Rule of Law Index). Последният се определя чрез проучване на 100 000 души и 2400 експерти по 44 показателя като отвореност на правителството, корупция, основни права и правосъдие.

През 2015 година България е дала 8.3 смъртни случая по пътищата си на всеки 100 000 души, в сравнение с едва 2.8 във Великобритания.

По индекса за усещането за страведливост позицията на нашата страна е също незавидна.

По индекса за състоянието на върховенството на закона за 2015 България има оценка 0.54. Това е далеч под средното за страните в ЕС и Северна Америка. За сравнение  - за Великобритания той е 0.81, за Норвегия - 0.88, а за съседна Румъния - 0.66. Сред 24 страни в региона сме на последно място.


Като се съберат резултатите на 94-те страни, които са включени в двата набора данни - процента на автомобилните катастрофи и върховенството на закона (обратното на корупция), ще получим една интересна корелация - колкото е по-корумпирана една страна, толкова повече се случват инциденти по пътищата, включително злополуки със смъртен изход. 

Има още един фактор, който безспорно се свързва с корупцията и пътните произшествия - средния доход на населението. Броят на смъртните случаи с моторни превозни средства има обърната U връзка с доходите. Най-бедните страни имат по-малко инциденти. Когато станат по-богати, смъртните случаи се увеличават, докато доходите достигнат някакъв максимум, след което при най-богатите страни смъртните случаи започват отново да намаляват. Едно проучване установи, че точката на обрат е някъде между 10 000 и 11 000 долара на глава от населението. В резултат на това, общата връзка между доходите, смъртните случаи по пътищата и корупцията винаги ще бъде малко по-изразена.

Както можете да видите долу, корелацията не е съвършена, но тенденцията определено е видима. За статистиците - коефициентът на корелация на Пиърсън* е -0.68.

*Корелацията изразява степента на зависимост между две или повече променливи една от друга и варира от 1 до -1 и за линейна зависимост се изразява с коефициента на корелация на Пиърсън r. Ичислява се с тази само наглед сложна формула, която лесно обаче се използва, например с Excel.


Ако коефициентът на корелация е r = 1 (пълна положителна корелация), това означава, че и двете променливи пропорционално се променят в едно и също направление. Когато коефициентът на корелация е r = 0 - между променливите няма връзка, а ако коефициентът на корелация е r = -1, т.е. пълна отрицателна корелация, това означава, че и при нарастване на едната променлива, пропорционално намалява другата.

Изображение: QZ.

Бедност, корупция, транспортни произшествия - каква е връзката?

Знаем, че корелация не означава причинно-следствена връзка ("Слочаенос? Не мисла!").

Но Джеймс О'Мали (James O'Malley), който пише за тази взаимовръзка на страницата на CityMetric, не е единственият човек, мислещ по този начин. Впрочем учени и правителствени експерти са написали множество документи, които се опитват да обяснят връзката между корупцията и пътно-транспортните произшествия.

През 2006 г. бе публикувано едно изследване на Националното бюро за икономически изследвания (National Bureau of Economic Research) под заглавие "Произвежда ли корупцията опасни шофьори?". През 2002 г. друго проучване обсъжда автомобилните произшествия, които се случват заради корупцията в развиващите се страни. Разбира се, това не означава причинно-следствената връзка между корупцията и катастрофите, замесени са много други фактори, но изглежда, че корупцията и бедността са основните елементи.

Корупцията може да варира независимо от доходите, подчертава издание Quartz. Проучване от 2010 установи, че нивото на корупция в дадена страна може да регулира или усили ефектите на доходите върху пътно-транспортните произшествия. Връзката не е линейна. Бедна страна с висока корупция е сравнително по-безопасна за шофьорите, докато богата страна с високо ниво на корупция има много по-опасни пътища.

Авторите определят няколко начина, по които корупцията може да повлияе на риска от злополуки, като подкопаване на развитието на инфраструктурата, ограничаване на възможностите за икономическо развитие или обезкуражаващо несправедливо правоприлагане. Последното е идентифицирано и от О'Мали. Има страни, в които или полицията е безсилна или не желае да прилага законите. В резултат водачите са склонни да ги игнорират.

Психологията на корупцията и опасното шофиране е една и съща

Когато сте на път, всеки гледа главно собствения си интерес. Искате да стигнете от точка А до точка Б и не ви пука дали други хора ще успеят да стигнат до мястото, където искат. Разбира се, в дългосрочен план е по-добре да се зачитат взаимно различните интереси и да се спазва закона, но в краткосрочен план имате интерес да престъпите правилата, ако това означава да стигнете по-бързо.

Същото се случва и в обществото. Можете да опитате да подкупите по пътя си към върха или да платите на държавен служител, за да ви даде преференциален договор. Обществото като цяло губи, но лично вие може да спечелите много (ако не ви хванат). След това други ще започнат да подкупват също, корупцията ще расте и скоро никой няма да се подчинява на закона - точно както става сега по улиците.

Културните фактори

Едно проучване от 2010 г. установи подобни корелации между смъртните случаи по пътищата и някои културни фактори. Някои културни ценности, като интелектуалната независимост намаляват транспортните произшествия. Обратно - йерархичната социална структура ги прави по-чести. Доброто управление е ефективен регулатор на някои от тези стойности, а в страните с неефективни правителства негативните културни ефекти са по-силно изразени.

Разбира се, нито една от тези корелации не може напълно да обясни механизма, по който корупцията влияе върху смъртните случаи по пътищата. Но множество различни анализи, използващи различни набори от данни, подкрепят идеята, без съмнение, че корупцията и агресивното и незаконното шофиране са пряко свързани.

В крайна сметка - ако сте в страна, където всеки паркира по тротоара и никой не спира на знаците стоп, можете да бъдете сигурни, че правителството не е читаво.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

21272

1

Гароне

06.03 2017 в 13:42

Със сигурност :)