Как технологиите на НАСА ще лекуват рак на гърдата?

Ракът на гърдата е най-често срещаното онкологично заболяване рак при жените

Катя Димитрова Последна промяна на 29 юни 2016 в 10:00 2812 0

Кредит www.livestrong.com

Първият космически кораб на НАСА, полетял в космоса, може да има по-голяма връзка с медицинските изследвания, отколкото някога сме допускали.

За ново проучване на микроби, които могат да бъдат свързани с анамнеза за рак на гърдата, изследователи в Propulsion Laboratory на НАСА в Пасадена, Калифорния, използвали същите методи за секвениране и анализ, използвани за разглеждане на бактериите в космически кораби за монтажните стаи. Тези техники са предназначени за планетарна защита, чрез която да се гарантира, че космическият кораб няма да се замърси с патогени от други светове.

По идея на изследователя в областта на биотехнологиите и планетарната защита Параг Вайшампаян, учените прилагат тези планетарни техники за изследването на бактериите, открити при жени, които са диагностицирани с рак на млечната жлеза.

Изследователите предварително са документирали наличието на бактерии в гръдната тъкан. Това ново проучване бележи първото разкриване на връзка между дуктален карцином in situ  - най-често срещания тип, неинвазивен карцином на гърдата, и предполагаемо причиняващите го микроорганизми.

Специалистите все още не знаят достатъчно за здравите и болните гърди – като съдържание на микроби, анатомия на каналната система на жлезите и други. Те обаче са сигурни, че злокачествените образувания започват в каналите на гърдата, което е достатъчен факт за разработването на механизми, чрез които заболяването може да бъде предотвратено.

Изследователският екип установил, че микроорганизмите в гърдата се различава значително между две групи - 23 здрави жени и 25 жени, които са с анамнеза за рак на млечната жлеза и са преминали през хирургична интервенция.

След това се анализира с последно поколение технология за геномно секвениране, която също се използва за изследване на бактерии в космическите кораби.

Въпреки че проучването откри корелация между конкретни видове бактерии и рака на гърдата, причината за разликата в бактериалната популация е неясна. Необходими са още изследвания.

Сътрудничеството между експерти по космически технологии и медицински изследователи ще продължи и занапред, за да бъдат разработени инструментите за откриването и изкореняването на свързаните бактерии. Учените се надяват прилагането на технологиите на Американската космическа агенция да подпомогне медицинските нужди тук, на Земята.

Специалистите припомнят, че за 16% от злокачествените образувания в световен мащаб са причинени от бактерии.

Ракът на гърдата е най-често срещаното онкологично заболяване при жените. За момента, ранно откриване е най-добрият начин да се повиши степента на преживяемост при пациентите, но има и различни терапии, предназначени да неутрализират туморите. Въпреки значителният напредък в медицината обаче, всяка година коварната болест взема хиляди жертви.

Изследването е публикувано в сп. Scientific Reports.