Антарктика е покрита със стотици вулкани, могат ли да изригнат?

Само западната ледена покривка на Антарктика съдържа 138 вулкана

Ваня Милева Последна промяна на 11 април 2024 в 00:00 3684 1

Над вулкана Еребус се издига пушек

Кредит Imaggeo (CC BY-NC-ND 3.0 DEED)

Над вулкана Еребус се издига пушек в рядко спокоен ден. Този висок 3794 м вулкан е най-активният в Антарктида и е близо до американската база Макмърдо.

Антарктида е може би най-известна с безкрайната си шир от лед и сняг. Но малко хора осъзнават е, че под мразовитата ѝ покривка се крият десетки вулкани.

Всъщност под масивния западен леден щит на континента се намира област, която се смята за най-големия вулканичен регион на Земята, с цели 138 вулкана. От тези вулкани 91 са открити за първи път като част от проучване от 2017 г., публикувано в списание Geological Society.

И така, може ли някой от вулканите на Антарктика да изригне на най-южния континент?

За геолозите този въпрос е едновременно лесен и труден, в зависимост от вулкана.

Въпреки че тези вулкани са определени като млади, учените не са успели да "различат дали [те] са вулканично активни или не", пишат авторите на изследването.

Пояснение: Понятието "Антарктика" включва континента Антарктида и заедно с прилежащите му крайбрежни зони и острови. В случая един от активните вулкани е на крайбрежен остров.

Местоположение на основните компоненти на Западноантарктическата рифтова система и потвърдени вулкани (червени кръгове: след LeMasurier et al. 1990; Smellie & Edwards 2016 ). Кредит: Siebert & Simkin (2002) и Global Volcanism Program (2013)

В момента само два вулкана на ледения континент са класифицирани като активни: остров Десепшън, земна маса с форма на подкова на север от континента, която е част от Южните Шетландски острови; и връх Еребус, най-високият връх на континента с връх, достигащ 3794 метра. Смятан е за най-южния активен вулкан в света.

"Еребус, който се издига над изследователската база Макмърдо на остров Скот, непрекъснато изригва поне от 1972 г.", разказва пред Live Science Конър Бейкън (Conor Bacon), постдокторант от Земната обсерватория Ламонт-Дохърти в Колумбийския университет в Ню Йорк.

Изглед към планината Еребус, най-южният активен вулкан в света. Кредит: Wikimedia Commons

Оттогава е известно, че планината Еребус "изпуска струи газ и пара" и дори понякога изхвърля скални "бомби", активност, наречена стромболови изригвания.

"Една от най-интересните му характеристики е непресъхващото езеро от лава, което заема един от кратерите на върха, където на повърхността има разтопен материал", обяснява Бейкън. "Те всъщност са доста редки, тъй като се изискват много специфични условия, за да се гарантира, че повърхността никога не замръзва."

Изглед от въздуха на кратера на върха на планината Еребус. Кредит: Wikimedia Commons

Остров Десепшън, от друга страна, е калдерата на активен вулкан, който последно изригва през 1970 г., според Антарктическата специално управлявана зона на Десепшън Айлънд, която наблюдава острова за вулканична активност. (В момента островът е класифициран като "зелен", тоест не се очаква изригване.)

Въпреки че има само два активни вулкана на континента, Антарктида е изпъстрена с фумароли, вулканични отвори, които изпускат газове и пари във въздуха. Ако условията са подходящи, натрупването от тези отвори може да създаде отлагания, известни като фумаролни ледени кули, които достигат височина от 3 м.

Ледени кули над фумароли в калдерата Еребус, Антарктика. Някои са с височина над 2 метра и се състоят от лед, извлечен предимно от рециклирани немагмени повърхностни или подповърхностни води. Фумаролната активност в Еребус е непрекъсната и се засилва по време на периоди на вулканични изригвания (1841, 1900, 1908, 1911, 1912, 1915, 1947, 1955, 1963 и 1972–1984). Кредит: E. Stump, Arizona State University.

Въпреки че учените непрекъснато наблюдават вулканите на Антарктида с инструменти, трудно е да се предскаже кога ще стане следващото изригване. Освен на двата активни вулкана и различните фумароли, е възможно някой от другите вулкани на континента да изригне.

Само на планината Еребус и на остров Десепшън "има малък брой постоянни инструменти за наблюдение, тези мрежи се състоят предимно от сеизмометри за откриване на сеизмична активност. От време на време изследователите ще разгръщат по-обширни мрежи от инструменти за провеждане на специфични проучвания, но това естествено идва с огромен брой логистични предизвикателства в сравнение с много по-достъпните вулкани другаде по света", обяснява Бейкън.

"Освен логистичните предизвикателства, постоянните инсталации трябва да бъдат достатъчно здрави, за да оцелеят в суровите условия и дългите полярни нощи", добавя Бейкън.

Източник: Antarctica is covered in volcanoes, could they erupt?,  Live Science

alfakentavur

11.04 2024 в 09:35

Антарктика е Северния полюс, където суша няма. Антарктида е Южния, за който говорите в текста. Оправете заглавието.