Астероид удари Земята с 5 килотона TNT миналия уикенд

НаукаOFFNews Последна промяна на 27 юни 2019 в 00:00 12712 0

Концепция на художник представя катастрофални сблъсъци между астероиди, разположени в пояса между Марс и Юпитер и как те са формирали семейства обекти на сходни орбити около Слънцето. Кредит: NASA / JPL-Caltech

Миналия уикенд Земята бе ударена от астероид, който произведе енергия, равна на 5000 тона тротилов еквивалент. Преди експлозията астрономите успяха да забележат астероида с помощта на телескопи, което се случва едва за четвърти път - само три астероида досега са наблюдавани в космоса преди да се взривят в атмосферата на Земята.

На 22 юни в 12:31 часа българско време, на юг от Ямайка, малкият астероид NEOCP A10eoM1 изглежда е влетял в земната атмосфера и след това е експлодирал. Тази експлозия е наблюдавана от космоса от един от метеорологичните спътници GOES - виж анимацията по-долу - и на сушата от различни хора, които са го видели като огнено кълбо.

Астероидът е наблюдаван от проекта Atlas преди експлозията, докато все още е летял в космоса. Точното местоположение на мястото на експлозията е 15,02 N и 68,65 W. По-долу може да видите снимка на траекторията, която се е виждала в атмосферата след взрива.

Въпреки голямото количество енергия, отделена от астероида, никой не е бил ранен, тъй като обектът изгаря и се взривява скоро след влизането в атмосферата на Земята.

Докладите показват, че астероидът е дълъг само около 3 метра.

Фактът, че астероидът NEOCP A10eoM1 е открит от астрономите и космическите агенции преди да удари Земята, е изненада, тъй като това е рядко събитие. Земята често е удряна от малки астероиди и метеори, но откриването им преди да навлязат в атмосферата е трудно и рядко се случва.

W. Staka III of the University of Wisconsin (CIMSS) and (SSEC))

Все по-често обаче се откриват астероиди преди да се ударят в Земята през последните няколко години, но това не означава, че тези събития зачестяват.

Това просто означава, че агенциите и астрономите-аматьори използват все по-сложно и точно оборудване, което използват за откриване на насочващи се към нас космически скали. НАСА дори има специален отдел, който се занимава с наблюдения на астероидите, които минават близо до Земята.

Звуковите вълни от удара са записани от инфразвуковата станция на Бермудите и на тази основа е определена енергията, отделена по време на експлозията,  на 3-5 kT TNT. Това съответства на експлодиращ в атмосферата планетоид с диаметър три метра.

Това е четвъртият път, когато се забелязва експлозия в атмосферата на астероид, който преди това е наблюдаван в космоса. Трите предходни астероида са: 2008 TC3 , 2014 AA и 2018 LA.

Източник: Remanzacco Observatory..