Какво се случва на „Острова на чумата“, където са най-смъртоносните вируси в света? (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 17 март 2022 в 00:01 26587 0

Точно до бреговете на Германия се намира уникален остров, където се съхраняват някои от най-малките, но най-страшните врагове на човечеството - причинителите на ебола, нипа, грип, чума (Yersinia pestis), бяс и треска от долината Рифт, ако назовем само няколко от тях.

По очевидни причини това място е станало известно като „островът на чумата“. Официално обаче се нарича Институт "Фридрих Льофлер" (FLI - Friedrich-Loeffler-Institute), на остров Римс в северния край на Германия близо до град Грайфсвалд.

Институтът FLI в Римс е една от 59-те лаборатории с ниво 4 на биосигурност (BSL-4) в света, на които е разрешено да извършват експерименти върху някои от най-опасните патогени, известни на науката. FLI е особено забележим, защото съоръжението е една от малкото лаборатории BSL-4, които могат да провеждат мащабни изследвания върху животни, особено рискована работа, защото включва зоонозни заболявания, които потенциално могат да прескачат от вид на вид. Тук могат да бъдат заразени животни с вирусите, за да се разбере по-добре как болестите се появяват, разпространяват и – най-важното – как могат да бъдат предотвратени. Единствените други две съоръжения в света, където този тип изследвания върху животни са възможни, са в Уинипег, Канада, и Джилонг, Австралия.

Институтът "Фридрих Льофлер" на остров Римс. Кредит: Pixabay

Сигурността тук е на високо ниво. В момента целият остров е забранен за свободни посещения и е достъпен само чрез мост. Някои части на острова са с нисък риск и съдържат обикновени научноизследователски института и дори домове за изследователите, но някои високорискови зони се държат под строг контрол. Всички изследователи, които се надяват да влязат и да излязат от тези високорискови съоръжения, трябва да сменят дрехите си и да преминат под дезинфекционен душ, преди да влязат или да напуснат.

След като влязат в сградите с висока степен на сигурност, изследователите трябва да носят пълен защитен (HAZMAT) костюм, доставя се филтриран въздух през маркуч. Костюмът е надут като балон, така че е трудно за патогените да влязат в костюма в случай на разкъсване. Сградата е напълно изолирана от външния свят, пълна с множество въздушни шлюзове и се поддържа под отрицателно налягане, за да се гарантира, че въздухът ще се задвижи навътре, а не навън. Всякакър въздух или вода, които излизат от сградата, трябва да бъдат подложени на интензивна филтрация и стерилизация.

Наред с провеждането на някои доста уникални и рискови изследвания върху животни, този комплекс от лаборатории на остров Римс е едно от най-старите по рода си изследователски съоръжения за вирусология. Институтът е основан от Фридрих Льофлер през 1910 г. за изследване на болестта шап, инфекциозно вирусно заболяване, което засяга говеда, както и други животни като овце, кози и прасета.

Институтът "Фридрих Льофлер" на остров Римс. Кредит: FLI

Тя се превърна в един от водещите пионери в изследванията на шап през 20-ти век, но оттогава разширява портфолиото си, за да изучава редица смъртоносни болести, които засягат както животни, така и хора, включително шап, африканска чума по свинете, ебола, нипа, треска от долината Рифт, спонгиформна енцефалопатия по говедата, син език, бяс, Q-треска, грип, бактерията Yersinia pestis, причинител на трите форми на болестта чума - пневмонична, септицемична и бубонна и – разбира се – SARS-CoV-2 , вирусът, отговорен за COVID-19. Наред с тях, тук се разглеждат и по-малко известни инфекциозни заболявания, уникални за риби, мекотели, ракообразни и пчели.

Разбирането на зоонозните вируси може да звучи рисковано, но COVID-19 е рязко напомняне за рисковете, породени от инфекциозните вируси и необходимостта да се разбере как болестите преминават от животни към хора. В светлината на пандемията от COVID-19, президентът на FLI, професор Томас Метенлайтер, ръководи експертна група, предназначена да намали риска от пандемии чрез увеличаване на нашето разбиране за факторите, които влияят върху разпространението на патогени от животни към хора и ранните признаване на бъдещи заплахи за глобалното здраве.

С тези знания може би светът може да бъде малко по-подготвен за неизбежната следваща пандемия.

Източник: What Happens On "Plague Island", Home To The World's Deadliest Viruses?, iflscience