Ограничаването на емисиите на сяра от корабоплаването заради новите разпоредби на Международната морска организация (IMO), влезли в сила от 2020 г., се очаква да има големи ползи по отношение на общественото здраве.
Очаква се обаче ограниченията да имат и нежелан страничен ефект: тъй като сулфатният аерозол охлажда климата чрез отразяване на слънчевата светлина директно и косвено чрез промяна на свойствата на облаците, намаляването на серните оксиди по IMO 2020 може да ускори глобалното затопляне.
Ефектите от корабоплаването върху облаците са идентифицирани за първи път в средата на 60-те години на миналия век в сателитни изображения на следи от кораби или криволинейни смущения в облаците, следващи отделни кораби. За едно и също количество течна вода в един облак, увеличаването на серните аерозоли увеличава концентрацията на броя на капчиците в облака и изсветлява облаците.
Диаграмата изобразява температурите на морската повърхност в Северния Атлантически океан въз основа на данни от Climate Reanalyzer и разкрива значителен скок от близо 2 градуса над дългосрочната средна стойност от 1982 г. насам. Кредит: Prof. Eliot Jacobson
Корабните следи отдавна са служили като „естествени експерименти“ за тестване на хипотези за взаимодействията аерозол-облак в случаи на ясна причинно-следствена връзка. Сега се използват нови методи, използващи машинно обучение, за идентифициране на следи от кораби, което улеснява и прецизира проучванията повече, отколкото е било възможно с ръчна идентификация. Екипът използва сателитни данни размера и албедото на облака и съответните алгоритми за обработка на данните.
Според данните, предоставени на IMO MEPC (IMO, 2020, 2021, 2022, 2023), преди 2020 г. средното масово съдържание на сяра в корабните горива е било ~ 2,5 % и ~ 80 % от световното предлагане на мазут е надвишавало 0,5 % . От 2020 г. средното масово съдържание на сяра е намаляло до ~ 1 % и само ~ 20 % от горивото е надвишавало 0,5 %. Тези стойности подценяват съответствието, тъй като „забраната за превоз“ забранява на корабите да превозват оставащия несъответстващ мазут, освен ако нямат инсталирани скрубери. (Системата за пречистване на отработените газове, известна като скрубер, обикновено се изхвърля в морето - но това е друга критика към разпоредбите IMO 2020.)
Учените разглеждат много внимателно данните и техните модифицирани модели показват, че почти изцяло новото затопляне на повърхността на северната част на Атлантически океан може да се припише най-вече ма следите от кораби и отчасти защото тази година имаше просто по-малко прах от Сахара - две, разбира се,несвързани причини.
Резултатите от изследването недвусмислено показват намаляване на величината на облачните пертурбации в рамките на разглеждания коридор за корабоплаване в югоизточния басейн на Атлантическия океан в данните след регулирането (2020–2022 г.) в сравнение с климатологията преди 2020 г. (2002–2019 г.) и непосредствено предходния 3-годишен период (2017–2019).
Сателитна снимка на облачните следи на кораби. Кредит: NASA/GSFC/Jeff Schmaltz/MODIS Land Rapid Response Team.
Изводите, които представя екипът, "показват забележима промяна в широкомащабните и микрофизични свойства на облаците и доказателства в подкрепа на намаляването на изсветляването на облака в рамките на основния коридор за корабоплаване в югоизточната част на Атлантическия океан след прилагането на разпоредбите на IMO 2020 за съдържание на сяра в горивото. Въпреки че това проучване не разглежда потенциални промени в корекциите на облака от разпоредбите на IMO 2020, това ще бъде важна област на бъдеща работа, особено тъй като се очаква разпоредбите за горивата не само да намалят общия брой аерозоли, но и да ги изместят към по-малки размери и по-богат състав", заключават изследователите.
Неволно геоинжерство
Резултатите от това изследване, от една страна, са много лоша новина, тъй като се оказва, че глобалното затопляне е по-въздействащо, отколкото си мислехме, че е, защото просто сме били защитени от някои от неговите ефекти от друго замърсяване, което се изхвърляше в атмосферата.
От друга страна, това е добра новина, защото този неволен експеримент е безценен и не невъзможно да се осъществи, тъй като ако трябваше да се проведе умишлено, щеше да е толкова скъп, че никой не би се наел да го направи. Освен това би било политически невъзможно да се осъществи, защото геоинженерството е опасна тема, а и активисите смятат, че ще подейства демотивиращо в борбата за намаляване на въглеродните емисии, коментира видеоблогерът Ханк Грийн.
В случая се е получил перфектен експеримент, който ни показва ефектите от локално геоинженерство върху тази област.
Всъщност не е нужно да се използва серен диоксид, за да се "посее" облак, има други начини да го се направи, без киселинни дъждове и куп болести на дихателните пътища.
Един от начините е просто във въздуха да се пулверизира морска вода, която в изобилие, с нещо подобно на машини за мъгла, които правят много малки капчици, така че да могат да се носят в атмосферата. По-голямата част от водата ще се изпари, оставяйки след себе си малки кристали сол, които съдействат за образуването на облаци и след това падат обратно в океана.
"Някои хора казват, че не можем да обсъждаме геоинженерство, защото хората ще гледат на това като на извинение да продължат да изгарят изкопаеми горива. Не мисля, че някой ще го види по този начин след години. Тогава ще бъде много горещо, ще стане достатъчно горещо, че ще станем свидетели на много изчезвания на морски обитатели, ще стане достатъчно горещо, че ще видим как много хора ще умират", отбелязва Ханк Грийн.
"Тогава ще трябва да правим три неща едновременно", казва видеоблогерът, "трябва да спрем да отделяме нов въглероден диоксид в атмосферата, трябва да започнем да извличаме стария CO2 от атмосферата и трябва да се справим с въздействието на настоящото затопляне което съществува сега и не можем да избегнем".
Сателитът Copernicus Sentinel-3A ни показва Атлантическия океан близо до Испания и Португалия, където в небето са кръстосаните облачни следи от морски кораби. Кредит: European Space Agency
Навлизаме в период, през който проблемът става достатъчно голям, за да не можем да го игнорираме повече и когато все още можем да направим нещо, за да го разрешим, а това означава и трите неща.
Така че този естествен десетилетен експеримент е безценен и може би дори повече от това - можем да видим, че вече на практика извършваме геоинженерство на нашата планета. Но вместо да го правим случайно и хаотично и по възможно най-безразсъдния начин, нека го направим умишлено и внимателно, съветва Ханк Грийн.
Справка:
Diamond, M. S.: Detection of large-scale cloud microphysical changes within a major shipping corridor after implementation of the International Maritime Organization 2020 fuel sulfur regulations, Atmos. Chem. Phys., 23, 8259–8269, https://doi.org/10.5194/acp-23-8259-2023, 2023.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари