Учени от Франция, Германия и Великобритания са ангажирани в изследване, с което искат да разберат какво влияние може да имат струите на реактивните самолети за метеорологичните измервания и метеорологичните прогнози.
Както пише Aviation Week, проектът е получил името NAWDEX (North Atlantic Waveguide and Downstream Impact Experiment, експериментално изследване, посветено на влиянието на североатлантическите вълноводи и нисходящи потоци).
Събирането на метеорологични данни е планирано да бъде завършено на 16 октомври, след което специалистите ще започнат анализите си.
В края на май и началото на юни 2016 година в Западна Европа имаше няколко наводнения, предимно във Франция и Германия. Десетки градове бяха наводнени в Австрия, Белгия, Румъния, Молдова, Нидерландия и Великобритания. В резултат на внезапното и рязко покачване на водата загинаха повече от 20 души. Прогнозите на времето не успяха да предскажат тези природни бедствия, поради което властите не се подготвиха адекватно за тях.
Според една от версиите синоптиците не успяха да съставят правилно прогнозите си поради влиянието на северноамериканските пътнически самолети върху разпределението на въздушния поток. Предполага се, че кондензационните следи на реактивните пътнически самолети провокират диабатни процеси. Заради частиците сажди от изгорялото гориво и произведената от двигателите водна пара започва кондензация в горните слоеве на тропосферата и тропопаузата. Този процес е придружен с отделяне на топлина.
Освен това метеоролозите предполагат, че реактивните струи на самолетите създават тунелобразни смущения в атмосферата, които действат като вълноводи и леко нарушават естествените смесвания на различните слоеве. Освен това реактивните струи пораждат нови и непрогнозирани вълни на Росби - изкривявания на ветрове с висока надморска височина, оказващи съществен ефект върху времето, вземащи пряко участие в образуването на циклони и антициклони.
Според изследователите всички тези фактори нямат значително влияние върху времето. Но такива атмосферни смущения могат да нарушат отчетите на сензорите на метеорологичните сонди и самолети и да доведат до погрешни метеорологични прогнози.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари