Земетресенията сякаш са предшествани от промени в магнитното поле на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 11 октомври 2022 в 00:01 3496 0

Сеизмограф отразява трусове. Кредит: Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Когато следващото голямо земетресение удари някъде по света, то ще дойде без предупреждение, ще разруши инфраструктурата и ще изложи на риск живота на хората.

Въпреки това в дните преди събитието вече ще действат титанични геоложки сили, които ще изкривяват земната кора по фини начини, които на теория могат да предскажат предстоящата катастрофа.

Един от възможните признаци може да бъде свързан с колебанията на магнитното поле, което обхваща нашата планета. В продължение на десетилетия изследователите обсъждат предимствата на търсенето на магнитни признаци за предстоящи трусове, тъй като липсват убедителни доказателства.

Ново проучване с контролирани случаи стига до заключението, че може би има основателна причина да се продължи търсенето.

Прилагайки машинно обучение към наземни измервания на местните магнитни промени в навечерието на редица значими земетресения в Калифорния между 2005 и 2019 г., изследователите откриват признаци на закономерност, която изисква по-нататъшно проучване.

Това не означава, че наблюдаваният от тях ефект може непременно да се използва за прогнозиране на земетресения, но въпреки това е интересна насока за бъдещо проучване.

"Ние не твърдим, че този сигнал съществува преди всяко земетресение", заявява пред Learn at Eos Дан Шнайдер (Dan Schneider), директор на QuakeFinder - научноизследователски проект с хуманитарна насоченост в рамките на компанията за системни инженерни услуги Stellar Solutions, една от научните групи, провела изследването, в сътрудничество с екипа на Google Accelerated Science.

И все пак откритията може да са достатъчни, за да запазят за малко по-дълго спорната тема за електромагнитните прогнози за силни трусове.

Предпоставките, които стоят зад хипотетичните колебания в магнитното поле преди земетресения, звучат достатъчно разумно. Някои твърдят, че огромното нарастване на налягането в земната кора преди земетресение теоретично би могло да промени свойствата на скалните пластове дотолкова, че да повлияе на тяхната проводимост.

Други изследвания сочат, че джобове от задържан газ се натрупват преди освобождаването им, създавайки необходимите електрически токове, които да повлияят на магнитната активност.

Забелязването на получените в резултат на това свръхнискочестотни промени в магнитното поле би предупредило властите, че ще се случи нещо голямо, и би осигурило време за подготовка по същия начин, по който общините биха могли да се подготвят за нарастващ ураган.

За съжаление това, което звучи като обещаваща идея, се сблъсква с редица пречки при прилагането ѝ.

От една страна, много неща могат да предизвикат нискочестотни колебания в локални участъци от магнитното поле. Дори увеличаването на трафика наблизо или малките промени в слънчевата активност могат да внесат смущения, които могат да се приемат за геоложки смущения.

Извличането на надежден сигнал от този шум изисква наличието на точно измервателно оборудване на фиксирани места в близост до мащабни трусове. Дори и там, където това е възможно, трябва да се регистрират достатъчно трусове с подходящ размер, за да се получи статистическа извадка.

С изследователски обекти, разположени в близост до разломи в целия щат Калифорния, Quakefinder е в стабилна позиция да преодолее тези препятствия.

Магнитометрите, заровени в различните изследователски обекти, предоставят на изследователите значително количество данни за земетресения с магнитуд над 4,5.

След като се подберат земетресенията, за които има измервания от два близки обекта, и се изключат двойки обекти без подходящи записи, изследователите остават с измервания за 19 земетресения.

След това тази извадка се разделя на две групи, като едната служи за основа на изследване с машинно обучение, което се опитва да отсее потенциалните модели от известните влияния, а втората група служи за проверка на евентуалните открития.

Карта на местоположенията на обектите и земетресенията, разгледани в това проучване. Горният ред представлява наборите от данни за обучение, а долният ред съответства на наборите от тестови данни. Вертикалните колони представляват избраните места и земетресения според различни „настройки“. Земетресенията са маркирани със звезди с кръг с радиус максималното характерно разстояние за настройката. Кредит: William Heavlin et al. https://doi.org/10.1029/2022JB024109

Съотношението сигнал/шум, идентифицирано от процеса и потвърдено в тестовата група, не е било точно силно. Както признават изследователите в публикувания си доклад, очевидните електромагнитни аномалии преди земетресенията "щяха да бъдат наблюдавани, документирани и приети много по-рано" при предишни разследвания.

Но те предполагат, че в електромагнитното трептене се крие нещо интригуващо като подозрителен вик в дъждовна буря, което може да е налице до три дни преди да настъпи земетресението. Прецизирането на метода на изследователите с помощта на по-голяма извадка може да успее да установи какво се случва.

Ако бъдещите проучвания открият в магнитното поле на една област надежден сигнал за предстоящо бедствие, той може да не е универсален и да изисква още по-задълбочени тестове на множество места по света.

Засега идеята за използване на малки промени в магнитното поле на планетата за прогнозиране на трусове остава спорна. Но благодарение на подобни резултати по-нататъшните изследвания може би най-накрая ще разкрият тайния шепот на разлома в критичната точка.

Спрaвкa: Case-Control Study on a Decade of Ground-Based Magnetometers in California Reveals Modest Signal 24–72 hr Prior to Earthquakes