Cello - езикът, с който се програмират живи клетки

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 април 2016 в 14:49 6491 3

Нов език за програмиране, много подобен на компютърните езици за програмиране, дава възможност да се създават биологични логически схеми, които действат директно в живите клетки.

Засега, използвайки този език, наречен Cello, са създадени само прости биологични вериги, но по-късно ще могат да се създават много, много по-сложни вериги и схеми, които да позволяват на микроорганизмите да диагностицират заболявания, самостоятелно да произвеждат необходимите лекарства и да се самоунищожават след изпълнение на задачите, пише порталът Discovery.

Taзи технология може да бъде полезна и в много други области, включително в селското стопанство. Насажденията могат да бъдат третирани с предварително програмирани бактерии, които да произвеждат инсектициди при нужда.

"Може да използвате този текстов програмен език точно както програмирате компютър", заяви Кристофър Фогт (Christopher Voigt), професор от Масачузетския технологичен институт, в съобщение до медиите. "След това вземате този текст и го компилирате и се превръща в ДНК последователност, която се поставя в жива клетка и веригата тече вътре в клетката".

Кристофър Фогт и колегите му от Бостънския университет и Националния институт за стандарти и технологии (National Institute of Standards and Technology), с помощта на езика Cello създадоха редица биологични логически вериги, трансформиращи бактерии в сензори за осветеност, температура, рН, концентрация на кислород и други параметри на околната среда. Освен това те са създали най-голямата по рода си биологична логическа верига, включваща седем основни логически елементи и поредица от 12 хиляди ДНК бази.

Новият език за биологично програмиране Cello е един от първите по рода си и има добри шансове да стане стандарт в областта на разработката на биологически схеми. Благодарение на него схемите ще се създават бързо. И още един плюс в полза на езика Cello е, че е с отворен код и достъпен за всички, които се нуждаят от такъв инструмент.

06.04 2016 в 14:16

Това значи ли че компютърните вируси вече ще започнат да ходят по хората.

05.04 2016 в 19:49

На село най-дървените клетки се програмират.

05.04 2016 в 16:18