Компанията за споделено пътуване Uber определя своите шофьори като "независими изпълнители" и привлича нови с обещанието те сами да са си шефове. Реалните условия за работа обаче са различни.
Получаваш съобщения в последната минута, че трябва да работиш извънредно и не получаваш отговор дали ще получиш повишение на заплатата. Да, софтуерът, който управлява шофьорите на компанията, има много общо с лошия шеф.
Алекс Розенблат (Alex Rosenblat), която работи в неправителствения изследователски институт в Ню Йорк "Data & Society" ("Данни и общество" - бълг.), е съавтор на нова статия относно автоматизираната система за управление на компанията. За целта тя е провела няколко неформални интервюта с шофьори на компанията и е следила близо година разговори други шофьори в различни онлайн-форуми.
Нейното заключение е, че реалността да бъдеш работник на Uber е различна. "Uber контролира много аспекти от работата на своите шофьори", казва тя.
Каква е реалността?
Шофьорите обикновено трябва да се срещнат с представител на компанията, когато първоначално се запишат онлайн да карат за Uber или Lyft. След това вече те общуват с автоматична система за управление, достъпна основно чрез мобилно приложение.
Когато шофьорът е влязъл във въпросното приложение, получава информация относно хора, които са наблизо и имат нужда от превоз. Системата оценява служителите си според това колко заявки приемат (и Uber, и Lyft дават 15 секунди на шофьора да реши дали да приеме заявката), както и според усреднения резултат от потребителските оценки след возенето. Шофьорът може да бъде спрян от движение, ако не приема достатъчно заявки или пък има ниска оценка от потребителите. Освен това служителите са стимулирани да работят в определени райони и по определено време чрез промяна в ценообразуването, която вдига тарифите.
Някои потребители не харесват въпросната промяна ценообразуването, но изпълнителният директор на Uber Травис Каланик (Travis Kalanick) отговаря, че това е прозрачен механизъм, който прави така, че предлагането да отговаря на търсенето.
Шофьорите понякога получават съобщения, които ги карат да работят в определен ден и часови пояс, тъй като се очаква голямо търсене, заради лошо време, например. Служителите са споделили и че получават анкети с въпроси кога точно ще карат в идните дни.
Според Розенблат всичко това ясно показва, че Uber не оставя пазарът просто да диктува правилата. Водачите трябва сами да преценят доколко се доверяват на компанията да им помогне да печелят повече. Много от тях недоволстват и се противопоставят на "побутванията" на Uber, казва тя.
"Uber казва, че иска да играе като неутрален последник, който обвързва предлагането с търсенето чрез автоматизиран механизъм за откриване на правилните цени", обяснява Розенблат. "Трудно е обаче да обясняваш, че си неутрална платформа, ако активно се опитваш да управляваш търсенето и предлагането".
Uber също така използва обратната връзка от потребителите като лост за управление на поведението на шофьорите, казва изследователят. Шофьорите са силно мотивирани да запазят оценките си високи, за да избегнат намаляване на заплащането. Компанията понякога изпраща и-мейли с много конкретни съвети относно това какво може да правят шофьорите - например да предлагат чипс или пък да не говорят относно бизнес-интересите на пътниците, за да получат позитивни отзиви.
Розенблат казва, че регулаторите трябва да обмислят дали системи като тази на Uber не биха могли да влияят на поведението на служителите прекалено много. Федералната търговска комисия на САЩ вече е показала интерес към нейното изследване.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
08.12 2015 в 16:10
Иначе софтуерът на Убер не е точно "шеф". Прилича повече на брокер на високочестотна търговия.
Последни коментари