Компютрите са повлияли на начина, по който вършим почти всички свои ежедневни задачи и в светлината на глобалната пандемията, онлайн обучението също се превръща в ежедневие. Но се натрупват все повече доказателства, че ученето чрез писане на клавиатура не е толкова ефективно, колкото писането с химикалка.
Учени от Норвежкия университет по наука и технологии изучават дали използването на клавиатура води до същото натрупване на знания, както писането на ръка. Изследването, публикувано в списание Frontiers in Psychology е ръководено от професор Одри ван дер Меер (Audrey van der Meer) и предполага, че писането и рисуването на ръка дават в резултат обработка в мозъка на по-високо ниво, отколкото писането на клавиатура.
Екипът проследява региони на мозъчна активност, важни за паметта и научаването на нова информация. На дванадесет деца на 12-годишна възраст и 12 млади възрастни е направена електроенцефалограма с висока честота (HD EEG) и са помолени да използват дигитална писалка върху тъчскрийн или клавиатура, за да си водят записки на думи, проектирани на екран. Вместо традиционни хартия и химикалка е използвана дигитална писалка, но предишно изследване показва, че те може да са дори по-ефективни при запаметяването, отколкото мастилните химикалки.
Въпреки че дейността е сходна, мозъчната активност при възрастните, използващи писалка, е по-голяма отколкото при тези, които използват клавиатура. Децата показват сходни резултати, но до по-малка степен.
"Използването на химикалка и хартия, дава на мозъка повече възможности да "закачи" спомените си. Писането на ръка предизвиква повече активност в частите от мозъка, свързани със сетивата и моториката. Много сетива се активират когато натиснем химикалката към листа, видим буквите, които пишем и чуем звука от писането. Тези сетивни усещания създават контакт между различни части на мозъка и го "отварят" за учене. И учим по-добре, и запомняме по добре", разказва Ван дер Меер в изявление.
Но обучението по писане на ръка изглежда започва да залязва с навлизането на все повече дигитални технологии в образователните системи.
Основавайки се на предишните си проучвания от 2005 г., професор Ван дер Меер се надява нейните изследвания да спомогнат за положителна промяна на начина, по който децата учат. Тя вярва, че те трябва да бъдат окуражени да пишат и рисуват в ранните етапи на развитието си и че "е необходимо да се въведат национални рамки, които да осигурят на децата поне минимално обучение по писане на ръка".
Източник: IFLScience - Children Learn Better When Writing By Hand Than Using Keyboards, Study Says
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари