Динозавър с необичайни шипове е първият пернат месояден, открит в Южното полукълбо

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 16 декември 2020 в 05:45 5402 0

Художествена въстановка на Ubirajara jubatus Wikimedia commons CC ASA 4.0 International - Luxquine

Фосил от месояден динозавър с размера на кокошка, открит в Бразилия, е първият пернат динозавър, намерен в Южното полукълбо. Видът, който има грива от пухкави влакна и двойка твърди израстъци, излизащи от раменете, е описан в публикация в Cretaceos Research

Хищникът, наречен Ubirajara jubatus е живял преди 110 милиона години и вероятно е използвал необичайните си раменни пера и грива за демонстрации, за да привлича партньори и да отблъсква съперници, съобщава международният екип от изследователи в своята публикация.

Името Ubirajara означава „господар на копието“ и идва от местния език на коренното население тупи, докато jubatus идва от латинския за грива или гребен.

Предполага се, че много динозаври от суперконтинента Гондвана, който е заемал голяма част от южната половина на планетата по време на креда, са имали пера, но е вълнуващо най-накрая да има преки доказателства, разказва съавторът на изследването Дейвид Мартил (David Martill), палеонтолог от Университета на Портсмут в Англия.

„Тези [раменни] структури са наистина сложни; те правят това животно да изглежда доста зрелищно, точно както райските птици изглеждат грандиозно [днес] “, обяснява той. „Когато птиците имат такива пера, те изпълняват всякакви сложни танци и стойки, така че този динозавър изглежда е правел демонстрации.“

Динозавърът е интересен и защото е член на семейството на компсогнатидите (Compsognathidae), което се разклонява от родословното дърво на месоядни динозаври доста рано в историята на групата, пояснява Мартил. Това предполага, че използването на пера за сложни демонстрационни цели може да има много древна история при месоядните динозаври.

Макс Лангер, палеонтолог от Университета в Сао Пауло, който не е участвал в изследването, смята, че е било само въпрос на време, докато пернатият динозавър бъде открит във формацията Крато в североизточната част на Бразилия, откъдето идва фосилът, или околните скали на платото Арарипе. Тук „фосилизацията е девствена“ с много екземпляри, които имат запазени дори детайли като мускулни влакна и кръвоносни съдове, допълва той.

В региона са открити редица други динозаври без пера. И птичи вкаменелости с пера, описани през 2015 г., показват, че запазването на пера в скалите тук е възможно.

Лангер добавя, че според него е срамно, че важен фосил като този е попаднал в Германия, вместо да остане в Бразилия, и че бразилските учени не са участвали в това изследване.

„Намерените тук вкаменелости са част от бразилското палеонтологично наследство, така че не е добре този материал да е извън страната“, твърди той.

Фосилът вероятно е бил открит от работници в местна кариера, които извличат материал за тротоарни плочи от варовици, съдържащи изкопаеми във формацията Крато, казва съавторът на изследването Еберхард Фрай (Eberhard Frey), геолог от Държавния природонаучен музей в Карлсруе, Германия.

В началото на 90-те години фосилът пристига в палеонтологичния музей в град Крато в бразилския щат Сеара. Там той попада в центъра на вниманието на Фрей и Мартил, които искат разрешение от местните служители да изнесат вкаменелостите в Германия през 1995 г., където ги изследват през годините и където остават и до днес.

Източник: Science news - A newfound feathered dinosaur sported fuzz and weird rods on its shoulders