Еднополова двойка и междувидово чифтосване. Чешките щъркели поднасят изненади

Тези два необичайни случая на гнездене привличат вниманието не само на чешките орнитолози, но и на широката общественост.

Ваня Милева Последна промяна на 15 май 2023 в 00:01 13294 0

Две нетипични двойки в Чехия през пролетта на 2023 г.: две женски бели щъркели и черен щъркел и бял щъркел

Кредит Jan Ipri / CSO

Смесена двойка, съставена от мъжки черен щъркел (Ciconia nigra) и женски бял щъркел (C. ciconia), които свиват своето гнездо в Хорни Цереквa (Horní Cerekva)), в района на Височина (Vysočina) в Чешката република в средата на април 2023 г.

Според последното преброяване в България има 5825 двойки бели щъркели. В Чехия има по-малобройни популации на белия (Ciconia ciconia) и черния (C. nigra) щъркел са съответно с близо 900 и 300-400 двойки. Но затова пък тази пролет чешките орнитолози са регистрирали два нетипични случая на чифтосване.

В град Хинов (Chýnov), Южна Бохемия, две женски гнездят заедно, като се грижат за яйцата, всяка от които е снесла четири. В Хорни Цереквa (Horní Cerekva), в района на Височина (Vysočina) в средата на април 2023 г. е регистрирано междувидово чифтосване на мъжки черен щъркел и женски бял щъркел.

Случаите са описани през май в сайта на Чешкото орнитологично дружество (CSO - Česká Společnost Ornitologická), национален партньор на Birdlife International.

Местоположението на Chýnov и Horní Cerekva (Чешка република). Карта: Google map

В град Хинов (Chýnov), Южна Бохемия, две женски бели щъркели снасят яйцата си (редувайки се, всяка по четири) в едно и също гнездо. Тази „хомосексуална“ двойка е открита в средата на април 2023 г. от орнитолога Михал Стрнад  (Michal Strnad) благодарение на камера, предаваща изображения на живо на това гнездо. Едната от двете е опръстенена и отглежда три малки миналата година на същото място. Нейният спътник от 2022 г. не е наблюдаван тази пролет, друг мъжки е бил забелязан, но не е отбелязано чифтосване, въпреки подканата от женската. Втората женска пристига малко по-късно.

Двете са подготвили гнездото си заедно и са били виждани да се поздравяват, да щракат с клюн и да се „чифтосват“ на няколко пъти. Тяхното общо люпило от осем яйца е едно от най-големите, наблюдавани в гнездо на този вид. Михал Стрнад посочва, че трябва да се излюпят около средата на май. Тогава ще бъде много интересно да се види кои яйца ще се излюпят, но е много вероятно да не са били оплодени, поне някои от тях. Въпреки това, ако се родят малки, би било интересно да се проверят техните генетични родители.

Двойка, съставена от два женски бели щъркела (Ciconia ciconia) в Хинов (Chýnov), Чешката република, на 9 май 2023 г. Кредит: CAM Chýnov

Макар вече да са наблюдавани хомосексуални двойки при други видове птици (вж "Хомосексуалността в животинския свят"), чешката двойка ще бъде първата известна двойка бели щъркели от един и същи пол.

"Въпреки че това е необичайно гнездене, то със сигурност не е първата еднополова двойка сред птиците. Понякога такива двойки дори отглеждат малки. Просто се случва без вниманието на камерите“, обяснява Зденек Вермузек (Zdeněk Vermouzek), директор на CSO.

Имате възможност да наблюдавате на живо живота на двете женски бели щъркели:

Кликнете, за да отидете в стрийма в Youtube.

Цветът няма значение

На 50 километра в Хорни Цереквa (Horní Cerekva), в средата на април, мъжки черен щъркел и женски бял щъркел са наблюдавани да се чифтосват. В този случай не е имало гнездене, а само няколко чифтосвания.

„Гнездото на черния щъркел е било унищожено заради изсичане на дървото, върху което е построено, затова той се опитва да се засели в най-близкото сравнително голямо гнездо. Той се възползвал от моментите, в които мъжкият бял щъркел не бил на гнездото. Сега знаем, че "официалния" партньор окончателно е прогонил натрапника, така че гнезденето на белите щъркели продължава“, разказва Станислав Чвапил (Stanislav Chvapil), ръководител на Групата за изследване на блатните птици (Ciconiiformes) на Чехия и Словакия в CSO.

„И двата вида щъркели имат много силна привързаност към местата за гнездене. Дори белите щъркели, които гнездят заедно в продължение на много години, са по-привързани към гнездото, отколкото към партньора си“, добавя Вермузек.

Чифтосване на черен щъркел и женски бял щъркел в средата на април в Хорни Цереквa. Кредит: Jan Ipri

Междувидовото чифтосване в Хорни Цереквa е документирано няколко пъти през април от Ян Ипри (Jan Ipri) по време на програмата за наблюдение на щъркеловите гнезда, организирана от асоциацията CSO.

„Съвместното гнездене на черен и бял щъркел е рядкост, но се случва от време на време. В Германия тази година имат подобен случай, с женски черен и мъжки бял щъркел. Ще бъде интересно да проследим по-нататъшния ход на гнезденето и дали от него ще се излюпят щъркелчета. Засега не ни е известен документиран хибрид на черен и бял щъркел. Благодарение на това можем да разберем повече за щъркелите, включително тези необичайни двойки“, обяснява Вермузек.

Въпреки че подобни гнездения са рядкост, те не са "противоестествени"

Орнитолозите са забелязали реакции сред обществеността, че подобни двойки са против природата.

„Подобни необичайни двойки са рядкост, така че не ги считаме за норма. Но те се срещат в природата, така че е трудно да се каже, че са против природата. И не можем да прилагаме стандартите на човешкия морал към животните и птиците. Природата непрекъснато ни изненадва с нещо и понякога по такъв начин, че не е за вярване. Затова нека наблюдаваме природата с голямо смирение, редица явления могат да се появят чисто случайно или изобщо да не знаем причината или целта – точно както при хората“, коментира Вермузек.

Deux couples atypiques en Tchéquie au printemps 2023 : deux femelles de Cigognes blanches et une Cigogne noire et une Cigogne blanche, Ornithomedia