Генетична корекция може да направи доматите отново вкусни (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 януари 2017 в 11:00 12198 0

Кредит Ваня Милева

Вкусен и ароматен домат от района на Каварна.

Международна група учени определи кои гени са отговорни за естествения аромат на доматите и кои от тях стават неактивни в резултат на отглеждането на съвременните културни сортове на това растение.

Изследването на екипа от САЩ, Китай, Испания и Израел е публикувано в списание Science.

Години наред хората са селектирали в доматите качества като размер и твърдост (за удобство при транспортиране), но в резултат много съвременни сортове на този плод загубиха оригиналния аромат. По-малките плодове по правило имат и по-високо съдържание на захар. По този начин избирайки при селекцията по-големите домати, ние жертвахме също и сладостта им.

"Това изследване излезе след всеобщото оплакване, че съвременните сортове домати, които ще намерите в супермаркетите, са загубили типичния си доматен вкус", заяви Антонио Гранел (Antonio Granell), професор от испанския Национален изследователски съвет, съавтор на доклада. "Ние решихме да погледнем в основата на тази загуба на вкус в съвременните търговски сортове, а все още може да намерят ароматни традиционни сортове, които се отглеждат в малък мащаб на местно ниво".

Изследователите отбелязват, че не става въпрос за генетично модифициране на растението, а за техника, при която отново да се въведе това, което е изгубено във вкуса и аромата.

"Ние просто определяне какво е било развалено през последния половин век, за да го върнем до положението преди един век, когато са били по-вкусни", заяви Хари Кли (Harry Klee), от Университета на Флорида. "Можем да направим вкуса на доматите от супермаркета забележимо по-добър" - обяснява съавторът пред ScienceDaily

За да възстановят естественият аромат на доматите, учените секвенират пълните геноми на 398 съвременни култивирани и диворастящи разновидности на плода. Проучването включва също така 160 образци домати, представящи общо 101 сорта, тествани сред обикновените потребители, помолени да оценят образците по качества като вкус и интензивност на аромата.

За разлика от другите плодове, например бананите, в състава на доматите няма химично съединение, което да е ярък индикатор, че това е домат, а не нещо друго. Учените сравняват вкуса на доматите със симфония: той се формира благодарение на фината комбинация от няколко отделни вещества. В резултат на това са определени 13 различни летливи съединения от диви сортове, които в съвременните домати отсъстват, а след това са идентифицирани гените, които контролират тези съединения.

Има надежда, че чрез генетиката учените ще могат да възстановят поне аромата на доматите, но с вкуса ще им е много по-трудно. Но Кли и колегите му ще работят за създаване на програма за селекция, която в бъдеще ще създаде по-вкусни плодове.

Кли посочва, че процесът може да се извърши чрез генно инженерство, чрез въвеждане на необходимите гени в съвременните сортове. Но такава модификация и всички свързани с нея проучвания ще струват милиони долари, затова колективът ще продължи да работи със средствата на традиционната селекция, подобни на тези, които е използвал Грегор Мендел през 19-ти век. И все пак Кли има някои технологии, които Мендел не е имал. След като се отгледат новите растения учените могат бързо да правят генетични изследвания на получените растения и да разберат дали растението е наследило желаните вкусови качества, без да е необходим вкусов тест, пишат в Popular Mechanics.