Как мъжките богомолки са се научили да оцеляват след чифтосване с женски

Ваня Милева Последна промяна на 22 януари 2021 в 14:08 25733 0

Мъжката богомолка, търсеща връзка, не трябва да се притеснява, че избранницата му ще му открадне сърцето. Тя просто ще му отхапе главата и той го знае със сигурност. Но някои мъжки богомолки са измислили изход от тази деликатна ситуация.

Всъщност при над 60% от сексуалните срещи между южноафриканските богомолки (Miomantis caffra) - един от близо 2000 вида богомолки по целия свят - в крайна сметка мъжкият става вечерята след романтичните забавления.

Нещо повече, канибализмът при  южноафриканските богомолки почти винаги се случва преди чифтосването, което дава на женските изобилие от хранителни вещества, полезни за размножаването. Намаляването на броя на самците преди секса не е проблем за женските богомолки - те могат да произвеждат потомство безполово от неоплодени яйца в процес, известен като партеногенеза, пишат изследователите в изследването.

„Мъжките играят руска рулетка, когато срещнат очарователните женски канибали“, обяснява Нейтън Бърк (Nathan Burke), ентомолог от Университета в Окланд и експерт по ритуалите за чифтосване на богомолките.

Затова самците богомолки са изключително внимателни, когато се приближават до потенциалната си партньорка. Трудно е да ги обвиним. Но докато повечето от тях се промъкнат отзад или ще отвлекат вниманието на женската с лакомство, южноафриканските хитреци имат съвсем различна, непозната досега стратегия за оцеляване.

„Под заплахата от канибалско нападение самците се опитват да подчинят самките в ожесточена битка“, обяснява Бърк. Самците, които спечелят „любовната битка“, е много по-вероятно да успеят да прекратят една връзка и по този начин тази борба е и тактика на чифтосване, и тактика за оцеляване.

Ключът към победата, според гладиаторски експеримент с 52 двойки богомолки, е първият удар вдясно. Ако самецът бързо хване самката с назъбените си предни лапи, той има много висок (78%) шанс за бягство. И ако мъжкият също е нанесъл сериозна, но не фатална рана в корема на женската, тогава той е в гарантирана безопасност.

„Бях много изненадан да открия, че самците нараняват самките в опит да ги принудят да се чифтосват“, коментира Бърк. "Нищо подобно никога не се е виждало при богомолките."

Ако обаче женската излезе победител, мъжките неминуемо са убити и изядени.

Като цяло самците надделяват в повече от половината от тези двубои, които траят средно 13 секунди. Победата в битката не води автоматично до чифтосване - това се случва само в две трети от случаите и дори тогава, в половината от случаите, мъжкият е наранил корема на женската, "намушквайки я с нокти, подобни на кама, които обикновено използват за улов на плячка“.

"Смятаме, че причината самците да са развили това опасно поведение в битката се дължи на огромната заплаха, която представлява женскитет", отбелязва Бърк. "Самците правят каквото могат, за да избегнат изяждането си, в противен случай няма да успеят да отгледат потомство. И борбата срещу женската агресия, дори ако причинява ужасни наранявания, изглежда много ефективна тактика."

Изследването е първото, което показва, че насилственото поведение, дори ако води до нараняване, директно намалява риска от канибализъм. Това е и първият документиран случай на принудително чифтосване при богомолки, коментират изследователите.

Справка: Male coercion and female injury in a sexually cannibalistic mantis