Какво си приказват гигантските кокосови раци по време на секс (видео)

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 28 февруари 2020 в 12:40 5139 0

Кредит Wikimedia commons

Кокосовите раци, най-големите сухоземни ракообразни, са известни из мрежата със силата си, спотайването върху кофи за боклук и драматичния случай, когато един от тях уби птица.

Но когато не атакуват птици, кокосовите раци общуват помежду си с вибриращи цъкания и учените откриват, че странните звуци са неочаквано разнообразни. Според публикацията в списание Zoology, всъщност тези звуци представляват редица сигнали, които могат да предадат комплексни нива на общуване, или такива поне за раците.

С тегло до 4 кг и дължина на разперените крака от повече от метър, кокосовите раци Birgus latro, са най-големите сухоземни безгръбначни на света. Тези раци някога са обитавали островите в района на Индийския и Тихия океан, но хората ги довеждат почти до изчезване в много от първоначалните им хабитати, обясняват учените в своето изследване.

В предишни изследвания учените откриват, че раците издават "звуци, подобни на почукване", но не са сигурни как и защо го правят. В новото изследване, учените заснемат рентгенографски филми на щракащите раци, за да открият източника на акустичните им изпълнения; изследователите правят и дигитален аудиозапис на раците по време на общуване между мъжки и женски, за да проверят дали звуците са свързани с чифтосването.

В експериментите, мъжките и женските кокосови раци щракат преди, по време и след съвкуплението и звуците, които издават са различни във всяка фаза. Рентгенографските записи показват, че раците общуват, вибрирайки с тънки израстъци, познати като скафогнатити, които провеждат въздух към белите дробове на животните. Когато тези структури вибрират, те се удрят в твърдите пластини на хрилните канали, произвеждайки почукващ звук. Променяйки скоростта на вибрация на тези структури, раците могат да издават звуци, които варират по честота и интервали, се описва в изследването.

Единственият друг вид ракообразни, които издават звуци със скафогнатитите си са водните раци Procambarus clarkii, а кокосовите раци остават единствените на сушата с подобно поведение.

Още преди кокосовите раци да привлекат вниманието на учените върху своето щракане, те стават интернет сензация със снимката на рак, качен върху кофа за боклук. И въпреки че животните наистина имат внушителни размери, кофата от снимката вероятно е по-малка от стандартните, което прави ракът да изглежда по-голям, обяснява биологът Майкъл Бок (Michael Bok) в своя блог Arthropoda.

Coconut crab from r/WTF

Но дори и този екземпляр да не е с дължината на стандартна кофа за боклук, кокосовите раци са изумителни същества, които стискат с сила по-голяма от всяко друго ракообразно и дори от захапката на крокодил.

Второто събитие, донесло интернет известност на тези гиганти е случаят, когато кокосов рак хваща морска птица, чупи крилата й и я разкъсва на парчета. Шокиращият запис е направен от изследователя Марк Лайдри (Mark Laidre) от колежа Дартмут, докато е изучавал гигантските раци в отдалечените острови Чагос в Индийския океан.

Въпреки че експериментите в новото изследване записват само любовното общуване между мъжки и женски раци, техните щракащи разговори може да се простират и извън територията на чифтосването, обясняват учените. Но ще се необходими още изследвания при различни условия, за да може да се определи обхвата, на "езика" на кокосовите раци.

Източник: Live Science - Seabird-eating 'monster' crabs are chatty during sex