Кой всъщност е "Голямата стъпка" - съществото с най-големите стъпала (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 юли 2018 в 14:06 5168 0

Снимка от разкопките от 1998 г., с кости на крака на брахиозавър под опашката на динозавъра Camarasaurus.

Кредит KUVP archives

Ако някой трябва да се нарече „Голямата стъпка”, това не е мистериозното човекоподобно от Тибет или някой едричък баскетболист. Тази чест се пада на един дълговрат динозавър с "огромни пропорции", който преди около 150 милиона години е бродил по земите на днешния американски щат Уайоминг, твърдят палеонтолозите.

Със своите почти 3,2 фута (1 метър) дължина, „това е най-големият динозавърски крак, намиран досега, който вероятно е принадлежал на едно от най-големите сухоземни животни някога",  разказва за Live Science съавторът Емануел Чоп (Emanuel Tschopp), кандидат на науките, сътрудник в Американския музей от естествена история в Ню Йорк.

Кракът, описан в новата научна статия, публикувана неотдавна в списанието с отворен достъп PeerJ за науки за живота и околната среда, бе открит през 1998 г. от експедиция на Университета на Канзас, а Антъни Малтийс (Anthony Maltese), водещ автор на новото изследването, е член на тогавашния екип. Намереният крак, погребан под опашката на дълговратлестия динозавър Camarasaurus, още тогава става ясно, че е на изключително голямо животно - така че екземплярът е наречен "Голямата стъпка" ("Bigfoot").

Брахиозавър, който яде араукария. Davide Bonadonna, Milan, Italy

Тези фосили са част от формацията Морисън - скалиста местност, известна със своите фосили от периода Късна Юра, особено неговите завроподи (дълговрати тревопасни динозаври, които са ходели на четири крака), като диплодоци, брахиозаври и апатозаври.

Сега екип от палеонтолози, воден от Антъни Малтийс проведе детайлно изследване на образеца. Учените използваха тримерно сканиране и детайлни измервания, за да сравнят костите на „Голямата стъпка” с костите на няколко вида динозаври. Анализът показа, че кракът може да е принадлежал на близък родственик на брахиозаврите, известни с появата си във филма "Джурасик парк" през 1993 г.

Освен това, изследването подтвърди, че засега това е най-голямото стъпало на динозавър, познато на палеонтолозите.

Брахиозаврите са обитавали Северна Америка през юрския период. Семейството е описано за пръв път от палеонтолога Елмър Ригс през 1903 г., когато открива вкаменелости в Гранд Каньон, САЩ. Нарича динозавъра с непропорционално дългия врат и малка глава Brachiosaurus altithorax. Известно време брахиозавърът се смяташе за най-големия динозавър в света, според последните данни, дължината на влечугото е достигала около 26 метра, а теглото - до 34 тона и ръст от около 13 метра.

Учените подчертават, че това не означава, че възможният роднина на брахиозавъра е собственик на най-големите крака сред всички динозаври: "Някои от най-големите завроподи, като Аржентинозавъра (Argentinosaurus) или Патаготитана (Patagotitando), нямат запазени образци [на стъпала], но дължината на тяхната бедрена кост е много по-голяма от оценките [за Bigfoot]", отбелязват изследователите в статията си.