Кожни клетки се препрограмират в червени кръвни клетки само за 8 дни

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 юни 2016 в 08:32 7454 0

Кредит Åsa Hansdotter / Lund University

Johan Flygare и Sandra Capellera.

Осем дни. Толкова време е необходимо за кожни клетки да се препрограмират в червени кръвни клетки.

Изследователи успешно са идентифицирали четири генетични ключове, които отключват генетичния код на клетките на кожата и ги препрограмират така, че да започнат да произвеждат червени кръвни клетки, съобщава Science Daily.

Резултатите от изследването на екип изследователи от Университета в Лунд, Швеция и от Центъра за регенеративна медицина в Барселона са пуликувани в Cell Reports.

"Ние извършва този експеримент върху мишки, а предварителните резултати показват, че също така е възможно да се препрограмират човешки кожни клетки в червени кръвни клетки. Едно възможно приложение на тази техника е да се направят персонализирани червени кръвни клетки за преливане на кръв, но все още е далече от превръщането му в клинична практика", заяви Йохан Флигаре (Johan Flygare), ръководител на изследователската група и изследването.

Всеки човек има уникален генетичен код, който е пълна инструкция, описваща как точно се формират всички клетки в организма. Това ръководство се съхранява под формата на специфична ДНК последователност в клетъчното ядро. Всички човешки клетки - мозъчни, мускулни, костни и кожни клетки - имат един и същи код. Това, което отличава клетките е коя глава на ръководството четат. Изследователската група от Лунд иска да разбере как клетките отварят главата, която съдържа инструкциите за това как се произвеждат червени кръвни клетки. Кожните клетки, на които се основава проучването са имали достъп до "ръководството", но как изследователите са успели да ги накарат да отворят главата с описание на червените кръвни клетки?

С помощта на ретровирус те въвели различни комбинации от повече от 60 гени в генома на кожните клетки, докато един ден успешно превърнали кожни клетки в червени кръвни клетки.

Вляво - кожни клетки, вдясно - червени кръвни клетки

"За първи път някой успяха да трансформира кожни клетки в червени кръвни клетки, което е невероятно вълнуващо", заяви Сандра Капалера (Sandra Capellera), докторант и водещ автор на изследването.

Проучването показва, че от 20 000 гени, само четири са необходими да се препрограмират кожните клетки, за да започне производството на червени кръвни клетки. Но са необходими всичките четири, за да може да сработи процесът.

"Това е малко като съкровищница, където ще трябва да се превъртят четири отделни ключа едновременно, за да може сандъкът да се отвори", обяснява Сандра.

Откритието е значимо от няколко аспекта. Частично от биологична гледна точка - да се разбере как се произвеждат червени кръвни клетки и кои генетични инструкции изискват - но също така и от терапевтична гледна точка -  възможността да се произвеждат червени кръвни клетки от кожни клетки на пациент. В момента се чувства недостиг на донори на кръв.

"Застаряването на населението означава повече нужда от кръвопреливания в бъдеще", обяснява Сандра Капалера.

Милиони хора по света страдат от анемия - състояние, при което пациентът има недостатъчно количество червени кръвни клетки. Пациентите с хронична анемия, са сред най-проблемните случаи. Те получават редовни кръвопреливания от различни донори, които в крайна сметка може да доведе до развитие на алергия към кръвта от донор. Ако се намери начин да се прави кръв от собствените им кожни клетки, това ще донесе облекчение за тази група пациенти.