Могат ли насекомите да усещат болка? Ново проучване дава 8 критерия за чувствителността на животните (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 07 юли 2022 в 00:01 3196 0

Насекомите могат да чувстват болка

Кредит Pixnio

Насекомите могат да чувстват болка.

Ново проучване показва, че насекомите най-вероятно изпитват болка, защото те, подобно на хората, имат централна нервна система, която регулира способността им да възприемат болезнени стимули или ноцицепция.

Статията обобщава най-новите поведенчески и молекулярни науки, преди да заключи, че потенциалните състояния на болка при насекомите могат да имат етични последици за настоящите земеделски и изследователски практики.

Ноцицепцията представлява разпознаване на неприятни стимули, което обикновено е придружено от болка.

При ноцицепцията, интензивна химическа (напр. капсаицин, присъстващ в лютите чушки), механична (напр. порязване, удар) или термична (топлина и студ) стимулация на сензорни неврони, наречени ноцицептори, произвежда сигнал, който се движи по верига от нерви влакна през гръбначния мозък към мозъка. Ноцицепцията предизвиква различни физиологични и поведенчески реакции за защита на организма срещу агресията и обикновено води до субективно преживяване  на болка в съзнателни същества.

Новата статия първо изяснява важната разлика между това, което се нарича ноцицепция, и негативното субективно преживяване на болка. Ноцицепцията е дефинирана преди повече от век като начин за разделяне на физиологичния процес на усещане на увреждащи стимули от субективното усещане на болка.

Ноцицепцията често е придружена от чувство на болка при хора и животни. Въпреки това, при по-простите организми е трудно да се заключи дали обикновен ноцицептивен рефлекс се усеща като болка. Установено е, че всички насекоми показват ноцицептивни реакции. Например плодовите мухи заобикалят отдалече горещия котлон. Това е пример за ноцифективно поведение, което доказва, че насекомите реагират на увреждащи стимули.

Но как да се различи прост рефлекс от по-сложно преживяване на болка?

Тук новата статия стига до концепция, наречена „низходящ ред на ноцицепция“.

Това понятие се отнася до един вид по-високо ниво на активност на нервната система, където организмът може да коригира своята ноцицептивна обработка в зависимост от дадена ситуация.

Мравки листорезачи. Кредит: sam may / Flickr (CC BY 2.0)

Насекомите могат да почувстват болка

Решаващ показател, че един организъм може субективно да усети болка според водещия автор на изследването Матилда Гибънс (Matilda Gibbons), е способността да се потисне ноцицептивната реакция и да се промени поведението.

Гибънс твърди, че способността на нервните импулси от мозъка да променят усещането за болка при хората е една от неговите отличителни характеристики.

„Един от отличителните белези на човешката болка е, че тя може да бъде модулирана от нервни сигнали на мозъка“, отбелязва Гибънс. „Войниците понякога не обръщат внимание на сериозните наранявания на бойното поле, тъй като собствените опиати на тялото потискат ноцицептивния сигнал“, обяснява Гибънс пред Newsweek. „Може също така съзнателно да „стискате зъби“ и да понесете болката, в случай че подобно „героично“ поведение ви спечели награда или престиж."

„Затова проверихме дали мозъкът на насекомото притежава нервните механизми, които биха направили правдоподобно усещането на болка, а не просто базова ноцицепция“, добавя Гибънс.

Новото проучване описва различни поведения на насекоми, които в достатъчна степен илюстрират процесите на ноцицептивно потискване, преди да представи много изследвания, за да обясни основните молекулярни механизми.

За разлика от бозайниците, насекомите нямат гени, които произвеждат опиоидни рецептори. Следователно трябва да са активни други неврохимични пътища.

Многобройни невропептиди са предложени като потенциални модулатори на ноцицепция при насекомите. Те включват химикалите левкокинин, дросулфакинин и алатостатин-С, за които е установено, че влияят върху поведението на насекомите.

Според прегледа може да се предположи, че насекомите изпитват известна степен на болка, защото имат низходящ контрол на ноцицепцията. Насекомите проявяват определени действия, които са били използвани за измерване на болката при бозайници като мишки и е известно, че са свързани с низходящи ноцицептивни механизми.

Например намалената консумация на храна при мишките често се цитира като признак на болка, а по-ниски реакции към сигнали за храна са наблюдавани и при насекоми след ноцицептивни събития.

8 критерия за чувствителността на животните

1) притежаване на ноцицептори;

2) притежаване на интегративни мозъчни области;

3) връзки между ноцицептори и интегративни области на мозъка;

4) реакции, повлияни от потенциални локални анестетици или аналгетици;

5) мотивационни компромиси, които показват балансиране на заплаха срещу възможност за награда;

6) гъвкаво самозащитно поведение в отговор на нараняване и заплаха;

7) асоциативно обучение, което надхвърля привикването и чувствителността;

8) поведение, което показва, че животното оценява местни анестетици или аналгетици, когато е наранено.

Кредит: LSE, Birch et al

Насекомите имат механизми за потискане на болката

След разглеждане на различни невробиологични и поведенчески базирани данни, учените заключават, че подобно на хората, насекомите вероятно имат нервен механизъм за потискане на реакциите си към потенциално болезнени стимули. Това им позволява да адаптират поведението си към различни настройки.

Гибънс обяснява, че целта на това потискане на ноцицепцията при хората е да намали болката ни в ситуации, в които усещането за болка е пагубно. Ако имат тази способност, има смисъл насекомите да са разработили подобен механизъм за справяне с болката.

Авторите твърдят, че тъй като няма точен начин да се прецени субективното възприятие на болката от животното, констатациите от най-новата статия са важни.

Тя добавя, че идентифицирането на невронни механизми, които потенциално биха могли да медиират болката при насекомите, е важно, тъй като „не можем да попитаме тези животни за чувствата им или да видим прояви като трепване или изкривяване на лицето, както бихме могли при куче, което изпитва болка“.

Това е първият документ, който събира всички линии на доказателства, за да стигне до заключение, което може да има значителни последици от етична гледна точка.

Новата статия обобщава нарастващ обем от изследвания, които могат да накарат много правителства да преоценят политиките за хуманно отношение към животните. Миналата година правителството на Великобритания добави редица безгръбначни към свой законопроект за хуманно отношение към животните след независим преглед.

Прегледът представя осем критерия, по които може да се установи чувствителността на животните. Тук чувствителността е дефинирана като способността да се изпитват емоции като дистрес и прегледът в крайна сметка заключава, че раците, октоподите и омарите трябва да се смятат за чувствителни към болка.

Справка: Descending control of nociception in insects?
Matilda Gibbons, Sajedeh Sarlak and Lars Chittka