На 500 метра дълбоко в леда на Антарктида кипи живот (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 09 юни 2022 в 00:02 56250 0

Антарктида
Новозеландски учени, собдиращи през антарктическия лед, откриват подводна екосистема на 500 метра дълбочина. Кредит: NIWA / Craig Stevens

Под огромен антарктически шелфов ледник, в подобна на катедрала пещера, висока стотици метри, се намират рояци от малки същества, подобни на скариди, в новооткрита подводна екосистема. Тя е открита от екип учени от Нова Зеландия на 500 метра под леда в предполагаемо устие на река, на стотици километри от ръба на ледения шелф Рос.

Екипът, съставен от изследователи от Университета на Виктория в Уелингтън, NIWA и GNS, откриват подводната екосистема, сондирайки мрежа от скрити сладководни езера и реки, за които учените знаят от известно време. Това, че е толкова трудна за достъп, означава, че за първи път тази конкретна среда  директно се проучва, а надникването в скритите дълбини се оказва истинско откривателско приключение.

„Правихме експерименти в други части на ледения шелф, но този път ни бяха поднесени големи изненади“, разказва в прессъобщение океанографът от Националния институт за водни и атмосферни изследвания (NIWA) на Нова Зеландия професор Крейг Стивънс (Craig Stevens).

„За известно време смятахме, че нещо не е наред с камерата, но когато фокусът се подобри, забелязахме рояк членестоноги с размери около 5 милиметра.“

Кадрите показват рояци животни, подобни на скариди, докато се появяват в полезрението (макар и доста замъглено). Те са мамарци (амфиподи), разред висши ракообразни без твърда външна обвивка - животни, близки до раци и акари от тип членестоноги. Както Стивънс обяснява за IFLScience, че заснетите „малко вероятно е да са нови за науката“, но има някои интригуващи въпроси, на които трябва да се отговори за тяхното съществуване.

Подобни на скариди същества в новооткрита подводна екосистема под ледения шелф Рос. Кредит: NIWA / Craig Stevens

„Интересно е откъде идва храната им и защо присъствието им е било толкова променливо през 10-те дни, които ги наблюдавахме“, пита професор Стивънс.

Що се отнася до менюто за тези временни популации, екипът прави ДНК анализ на околната среда, на водата от обекта, за да търси улики за това какви хранителни вещества биха могли да бъдат използвани.

„Скачахме от радост, защото това, че всички тези животни плуват около нашето оборудване означава, че там очевидно има важна екосистема“, продължава Стивънс. „Взехме някои водни проби за лабораторията, за да разгледаме ДНК и други свойства на водата, за да видим какво я прави уникална, тъй като наблюдавахме нещо, което не се вижда в други системи наблизо.“

Въпреки че откриването на тази подводна екосистема е изненада, това не е уникалн - има много среди, подобни на нея, за които вече знаем, дори и да е трудно да стигнем до тях. Сега изглежда, че изненадващите посетители на скритата екосистема са разпалили апетита на екипа за изследване дълбоко под антарктическия лед.

„Да наблюдаваш и изследваш тази река бе като да си първият, който стъпва в таен свят. На повърхността на ледения шелф има малка долина, която се извива надолу към брега“, разказва д-р Хю Хорган (Huw Horgan), доцент по геофизична глациология в Антарктическия изследователски център в Те Херенга Вака и ръководител на проекта, който е и първият човек, който забеляза устието, в което е открита скритата екосистема.

„Под това има пещера, подобна на катедрала, висока стотици метри, кипяща от живот. Всичко това е скрито под огромния леден шелф. Това беше невероятно вълнуваща експедиция заради рядката възможност, която предлагаше за изучаване на този тип среда. Оставили сме там инструменти, които трябва да предоставят наблюдения за години напред."

Източник: Swarms Of Life Found As Scientists Plunge Probe Through 500 Meters Of Ice Into Antarctic River, IFL Science