Оцветяването на растенията в синьо с генно редактиране може да улесни плевенето с роботи

Роботите за плевене понякога се затрудняват да различат плевелите от културите, но генетично модифициране на растенията, които искаме да запазим, за да се направят ярко оцветени, би улеснило работата, предлагат група изследователи

Ваня Милева Последна промяна на 19 април 2024 в 10:46 2408 1

Промяната на цвета на културите може да улесни разграничаването на желаните растения от плевелите

Кредит Pexels, Public Domain Certification

Често срещаните култури, като пшеница или царевица, могат да бъдат генетично променени, за да са ярко оцветени и да улеснят роботите за плевене да вършат работата си, предлагат изследователи.

Плевенето намалява нуждата от хербициди, но за моделите с изкуствен интелект, които захранват роботите за плевене, е трудно да разграничат култури от плевели, които са с подобна форма и цвят.

За да преодолеят този проблем, Педро Корея (Pedro Correia) от университета в Копенхаген в Дания и колегите му предполагат, че геномите на културите могат да бъдат адаптирани да експресират пигменти като антоцианини, които правят боровинките сини, или каротеноиди, които правят морковите оранжеви.

Културите могат да бъдат модифицирани така, че да имат необичайно оформени листа или да имат характеристики, които са невидими с просто око, но откриваеми от сензори, като например в инфрачервения спектър, казват авторите на проучването.

Педро Корея смята, че борбата на AI с плевелите е затруднена, тъй като дивите видове са адаптирани за селско стопанство. Този тип ново култивиране може да създаде земеделски култури, които са по-екологично устойчиви и с по-високи добиви, но те също може да са по-трудни за разграничаване от техните непроменени предци.

"Опитваме се да променим много малко гени, за да ги направим по-продуктивни", обяснява Педро Корея. "Ако можем да променим може би още един или два гена, за да ги направим по-разпознаваеми, така че да може да се използват роботи за плевене, би било страхотно."

Чарлз Фокс (Charles Fox ) от Университета в Линкълн, Великобритания, казва, че има вече прецедент за умишлена промяна на цвета на културите - оранжевите моркови не са били често срещани, докато производителите не селектират стабилен сорт. Но той смята, че генетичната модификация вероятно не е най-лесният начин за подобряване на ефективността на роботите за плевене.

"Всеки друг начин да го направим вероятно ще бъде много по-лесен и много по-малко спорен, защото хората не обичат да чуват за генетично модифициране", коментира Фокс. "Звучи като огромно усилие."

Педро Корея подчертава, че те не предлагат създаване на нови видове или добавяне на гени от животни. Работата ще включва промяна на геномите на културите, така че те да включват гени за пигменти, които вече се произвеждат в други растения.

"Просто правим в посевите няколко промени, каквито биха могли да имат“, отбелязва авторът. "Трябва да тестваме всичко и да проверим за странични ефекти и така нататък, но мисля, че е почти възможно."

Справка: Trends in Plant Science DOI: 10.1016/j.tplants.2024.03.001