Повече от 70 нови вида са описани от Калифорнийската академия на науките през 2019 г.

Ваня Милева Последна промяна на 11 декември 2019 в 00:00 3455 0

Siphamia arnazae, нов вид риба кардинал от Папуа Нова Гвинея. Кредит: Mark Erdmann © 2019 California Academy of Sciences

От хищни мадагаскарски оси до паяци от пустинята Чихуахуан в Мексико, през 2019 г. изследователи от Калифорнийската академия на науките описаха 71 нови за науката растителни и животински вида.

Тази година изследователите на Академията в сътрудничество с учени от цял свят успяха да опишат общо 17 риби, 15 гекони, осем цъфтящи растения, шест морски охлюви, пет паякообразни, четири змиорки, три вида мравки, три вида гущери от семейство Сцинкови, две морски лисици, два вида оси, два мъхове, два корали и два гущери. Наблюдавана е флората и фауната на пет континента и в рамките на три океана, от хърватските пещери до крайбрежните рифове на Великденския остров.

"Въпреки десетилетия неуморно проучване на познати и непознати места на Земята, биолозите смятат, че повече от 90 процента от видовете в природата остават неизвестни", отбелязва в изявление на Калифорнийската академия на науките Шанън Бенет (Shannon Bennett).

„Богатото разнообразие от растения и животни е това, което позволява на живота на нашата планета да процъфтява: взаимосвързаността на всички живи системи осигурява колективна устойчивост в условията на нашата климатична криза. Всеки новооткрит вид служи като важно напомняне за важната роля, която играем за по-доброто разбиране и опазване на тези ценни екосистеми.“

Madrella amphora е морски охлюв, който имитира яйцата на охлюви като начин да се скрие от евентуални хищници. Кредит: Terry Gosliner © 2018 Калифорнийска академия на науките

Тери Гослинер (Terry Gosliner), куратор по зоология на безгръбначните животни в Академията, описал един на четири морски плужеци, известни на науката, добавя още 6 вида тази година. Изследователят споделя, че продължава да се впечатлява от способността на морските охлюви да се сливат в заобикалящата ги среда, като впечатляващата способност на Madrella amphora да имитира яйца на охлюви в тяхната среда в лагуната Маданг, Папуа Нова Гвинея.

„Наскоро генетино потвърдихме, че морските охлюви имитират цветовете на други видове, но рядко е да се види, че морските охлюви имитират изцяло други животни“, разказва Гослинер.

Janolus flavoanulatus е нов морски охлюав, открит във Филипините. Кредит: Terry Gosliner © 2018 Калифорнийска академия на науките

Сред 17-те вида риби, описани от Академията през тази година, рибата кардинал Siphamia arnazae от Папуа Нова Гвинея със сигурност е най-интересна. Тази малка рибка има характерно котешко око с черна лента през центъра на нея.

Нова за науката е и риба, наречена Ваканда. Cirrhilabrus wakanda, кръстена на измислена, скрита от външния свят, страна от комиксовия сериал Fantastic Four на компанията Marvel. Рибката, очароваща с красивите си цветове, обитава рифовете край източния бряг на Занзибар и Танзания.

Cirrhilabrus wakanda. Кредит: Luiz Rocha © 2019 California Academy of Sciences

Описани са и разнообразие от влечуги, включително 15 дневни гекони, три обитаващи острови сцинкове, както и един оранжев и един високопланински гущер.

Много от видовете са определени като критично застрашени, тъй като са открити само на няколко места по света - в малък географски обхват, известен като микроендизъм - което по подобен начин подчертава необходимостта от строги мерки за опазването им.

„Ако не изследваме изолирани местообитания, като планински върхове, бихме пропуснали огромна част от биоразнообразието, което е уникално за тези региони“, разказва научният сътрудник на Академията Аарон Бауер (Aaron Bauer).

Cordylus phonolithos е нов вид гущер от югозападна Ангола. Кредит: Ishan Agarwal © 2019 California Academy of Sciences