Спилбърг бе прав: трирогите динозаври живеят - и умират - заедно (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 март 2024 в 10:06 3487 0

Стадо трицератопси

Кредит Bart Bus

Стадо трицератопси
Кандидатът за докторска степен Джими де Роой (Jimmy de Rooij) държи рог на трицератопс. Кредит: Naturalis Biodiversity Center

От анимационния "Земята преди време" до епичния "Джурасик парк", по всички филми, посветени на епохата на динозаврите, популярният рогат динозавър трицератопс е ​​показван, че живее на стада.

А всъщност това предположение бе без особени основания, ако се вземат предвид фосилните находки на този вид.

Но това положение се промени -  изследване на находище на вкаменелости на пет от тези динозаври показва, че животните са живели и загинали като група.

Всъщност екипът от Центъра за биоразнообразие Naturalis в Холандия е търсел тиранозаври през лятото на 2013 г. в Уайоминг, но откриват трицератопс - популярният динозавър с трите рога и голямата назъбена яка на врата. А след него - още един. И още един. И още. Разкопките се превръщат в проект, който ще продължи повече от десет години.

Пет екземпляра

Общо палеонтолозите изкопават 1200 кости и костни фрагменти от поне пет индивида. Екип от професионални и доброволци палеонтолози и техници прекарва години, за да ги извади от кариерата.

Изследователите проучват вкаменелостите: как тези мъртви динозаври са се озовали там заедно? Какво ни казват техните кости за живота и смъртта им? И ето че днес, сряда, 27 март, палеонтологът Джими де Роой (Jimmy de Rooij) публикува резултатите в дисертацият си " Bringing fossils back to life: New insights on the biology of the iconic dinosaur Triceratops", надявайки се да получи докторска титла от Университета в Утрехт.

Тънък слой скала

"Материалът е с много добро качество", разказва де Роой. "Това ни позволи да покажем, че тези трицератопси растат наистина бавно например.“

Подробностите за фосилното находище показват, че петте динозавъра са умрели заедно, вероятно затънали в блато. Те са в тънък слой скала, без кости от други видове.

Нови въпроси

Изследванията на физичните и химичните свойства на стотиците зъби на трицератопси разказват за миграционно съществуване - едно и също за петте динозавъра. С други думи: този вид динозаври се движат на групи, поне от време на време.

"И това, разбира се, води до всякакви нови въпроси: Доколко сложно е било това социално поведение?", комнентира де Роой.

Справка: Bringing fossils back to life: New insights on the biology of the iconic dinosaur Triceratops, Jimmy de Rooij, Utrecht University Hall, Domplein 29