Учените изследват "колизеума" на динозаврите в Аляска

Ваня Милева Последна промяна на 17 август 2023 в 00:01 3115 0

Мястото на Колизеума гледано отгоре. Някогашните хоризонтални скали сега са почти вертикални, разкривайки много стотици следи върху плоскости от здрава скала. Трапчинките по стените на скалите са следи от динозаври.

Кредит Patrick Druckenmiller (CC BY-NC-ND)

Най-голямото, известно засега, място със следи от динозаври в Аляска е открито и документирано от учени от Университета на Аляска във Феърбанкс. Мястото, разположено в Националния парк и резерват Денали, е наречено "Колизеума" от изследователите.

Колизеумът е с размер около 7 декара и съдържа слой след слой отпечатъци, запазени в скалата. Мястото е запис на множество видове динозаври в продължение на много поколения, които са процъфтявали в това, което сега е вътрешността на Аляска преди почти 70 милиона години. Учените описват мястото в статия, наскоро публикувана в списание Historical Biology.

"Това не е просто едно плато със следи върху него", разказа Дъстин Стюарт (Dustin Stewart), водещ автор на статията. "Това е поредица във времето. Досега са намирани в Денали други обекти с отпечатъци, но нищо от този мащаб."

На пръв поглед мястото не е забележително в контекста на огромния пейзаж на парка: просто слоесто скалисто разкритие, издигащо се на 20-ина слоеве от основата си.

"Когато колегите ни за първи път посетиха мястото, те видяха пътека от следи на динозаври в основата на тази масивна скала", разказва Пат Дръкенмилър (Pat Druckenmiller), старши автор на статията и директор на Музея на Севера към Университета на Аляска. "Когато за първи път отидохме там, също не видяхме много."

Стюарт си спомня, че първоначално е бил разстроен, когато се е приближил до мястото в края на седемчасов преход. Когато е настъпил здрач, екипът е погледнал отново.

Слънцето се е насочило идеално към мястото и тогава изследователите са били поразени от гледката.

В периода късна креда скалите, които изграждат "Колизеума", са били отложения върху равна земя близо до нещо, което вероятно е било водоем в голяма наводнена равнина. Тъй като тектоничните плочи на Земята се сблъскват и изкривяват, образувайки планините в Аляска, бившата плоска земя се нагъва и изправя вертикално, разкривайки скалите, покрити с отпечатъци.

Мястото на "Колизеума" гледано отгоре. Някогашните хоризонтални скали сега са почти вертикални, разкривайки много стотици следи върху плоскости от здрава скала. Трапчинките по стените на скалите са следи от динозаври.. Кредит: Patrick Druckenmiller (CC BY-NC-ND)

Отпечатъците са смесица от втвърдени отпечатъци в древната кал и отливки от следи, създадени, когато утайките запълват следите и след това се втвърдяват.

"Красиви са", коментира Дръкенмилър. "Може да видите формата на пръстите на краката и текстурата на кожата."

В допълнение към отпечатъците от динозаври, изследователският екип открива вкаменени растения, поленови зърна и доказателства за сладководни миди и безгръбначни.

"Всички тези малки улики обединяват как е изглеждала околната среда като цяло", разказва Стюарт.

Районът е част от голяма речна система,обяснява изследователят, с блата и езера наблизо. Климатът в района е бил по-топъл от днешния. Имало е иглолистни и широколистни дървета и подлес от папрати и хвощ.

Въз основа на следите различни млади до възрастни динозаври са посещавали района в продължение на хиляди години. Най-често срещаните са били големите растителноядни динозаври - хадрозаври и трицератопи. Екипът документира и по-редки месоядни животни, включително раптори и тиранозаври, както и малки блатни птици.

Единична следа от голям месояден динозавър, вероятно от тиранозавър. Изображението е направено чрез правене на множество снимки от различни ъгли, за да се създаде триизмерен изглед на пистата, подчертан от цветове. Кредит: Dustin Stewart

Всяка година хиляди хора посещават Националния парк и резерват Денали.

"Удивително е да знаем, че преди около 70 милиона години Денали е бил също толкова впечатляващ със своята флора и фауна, коментира Дръкенмилър.

"Било е залесено и е гъмжало от динозаври", разказва Дръкенмилър. "Около Денали е тичал тиранозавър, който е бил многократно по-голям от най-голямата кафява мечка там днес. Имало е грабливи птици. Имало е летящи влечуги. Имало е птици. Била е невероятна екосистема."

Запазването на фосилни обекти като Колизеума е важна част от мисията на Националната паркова служба, разказва Дени Капс (Denny Capps), геологът на парка.

"От една страна, трябва да защитим фосилни обекти от световна класа като Колизеума от унищожаване и кражби", споделя Капс. "От друга страна, ние насърчаваме посетителите да изследват вкаменелости в техния геоложки контекст, за да разберат по-добре еволюцията на ландшафта и екосистемите във времето, като същевременно ги оставяме необезпокоявани, за да могат да ги оценят."

Дръкенмилър планира да продължи да си сътрудничи с Националната паркова служба за проучване на "Колизеума" и други места с отпечатъци.

Справка: Dustin G. Stewart, Patrick S. Druckenmiller, Gregory M. Erickson, Jeff A. Benowitz, Denny M. Capps, Cassandra L. Knight, Kevin C. May & Paul J. McCarthy (2023) Vertebrate ichnology and palaeoenvironmental associations of Alaska’s largest known dinosaur tracksite in the Cretaceous Cantwell Formation (Maastrichtian) of Denali National Park and Preserve, Historical Biology, DOI: 10.1080/08912963.2023.2221267