Учени ще търсят ДНК на Леонардо да Винчи

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 май 2016 в 13:25 3995 0

Международен екип от учени, включващ специалисти по антропология, история на изкуството, микробиология, се обединяват в проект, насочен към откриването на ДНК на Леонардо да Винчи, се казва в статия, публикувана в списание Human Evolution.

Проектът "Леонардо" започва през 2014 г. и обединява членове на научни организации във Франция, Италия, Испания, Канада и Съединените щати, включително Крейг Вентър (Craig Venter) от Университета на Калифорния, един от първите, секвенирали човешкия геном. Смисълът на проекта е да намерят буквално физически следи, водещи до Леонардо да Винчи.

Учените планират да проведат задълбочени изследвания, включително да определят вероятните гробове на бащата и други роднини на Леонардо. Ако получат необходимите разрешения, учените имат намерение да сравнят ДНК на роднините на италианския художника и предполагаемите останки на Леонардо, намиращи се в параклиса на Свети Юберт в замъка Амбоаз. Изследователите също така планират да намерят вероятни живи роднини на Леонардо.

Според участниците в проекта, изследванията им на ДНК на да Винчи ще дадат възможност да се реконструира външния вид на гения, здравословното му състояние, остротата на зрението му, с какво се е хранил както и личните му навици и местопребиваване. Генетичният профил на Леонардо ще помогне да разберат по-добре неговите способности.

В рамките на проекта ще се усъвършенства техниката на извличане и секвениране на ДНК от произведенията на изкуството на няколко века и методите на установяване на авторството. Учените ще се опитат да се извлекат ДНК от пръстовите отпечатъци на Леонардо да Винчи в неговите картини, рисунки, дневници и да я сравнят с тази ДНХ, която е извлечена от идентифицираните останки.

По сложност и цели проектът "Леонардо" е подобен на търсенето на останките на крал Ричард III. Последният се увенча с успех, а неговият ръководител д-р Тури Кинг е на гости на Софийския фестивал на науката 12-15 април 2016.

Проектът ще бъде завършен през 2019 г. аа 500-та годишнина от смъртта на Леонардо да Винчи.