За кратък коментар по повод откритите на Марс потоци течна вода се обърнахме към Никола Каравасилев, докторант по астрофизика към Софийския университет „Св. Климент Охридски“:
- Г-н Каравасилев, освен очевидната вълнуваща, едва ли не фантастична страна на това откритие, кое според вас е неговото основно научно значение?
- Най-същественото му значение е за астробиологията. Това е науката, която търси условия, подходящи за живот извън планетата Земя. И се оказва, че планетата Марс може да бъде далеч-далеч по-обитаема, отколкото се смяташе. Да, течна вода съществува не само на Земята и условия, които са подходящи за живот като нашия има не само тук. Оказа се, че условията за живот като нашия не са привилегия само на планетата Земя.
- В Слънчевата система къде още би могло да има вода?
- Едно от местата, където се допуска, че може би има вода или пък океан замръзнал лед, е спътникът на Юпитер Европа. Изчисленията показват, че неговата плътност е неочаквано ниска, което означава, че под повърхността се крие нещо, което е с плътност по-ниска, отколкото тази на обикновените скали. И част от хипотезите са, че може би има условия за течен океан на някаква определена дълбочина под повърхността на Европа.
- Вие работите с ученици, млади български астрономи, подготвяте ги за олимпиади. Според вашите впечатления има ли у нас младежи, които в бъдеще да правят открития от такъв мащаб – като водата на Марс.
- Твърдо да. Има и ще има. Всъщност един от откривателите – на пресконференцията на НАСА той се включи по телефона от Франция – е един млад учен – Леджундра Ойха. Той е млад докторант, горе-долу на моите години. Той е първият човек, забелязал тези съмнителни тъмни резки по повърхността на Марс. Допреди десетина години той също е бил обикновен ученик в гимназия в Непал и с нищо не се е отличавал от учениците, които ние обучаваме тук в момента и които аз ръководя на олимпиади по физика и по астрономия.
Нищо чудно след 10-15-20 години някой от тях да направи точно такова откритие. Аз често им казвам, че няма да бъда учуден, ако след години някой от тях ми каже: „Абе виж сега, то това което си ни го преподавал, току-що открихме, че не е вярно. Ще трябва да промениш учебника.“ И би било естествено, науката се развива и тя се развива точно от младите хора, от които идват ненормалните идеи.
Никола с учениците си.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
30.09 2015 в 17:04
Нито едно доказателство няма за наличие на извънземен живот, който да се развие до сложна биоструктура, за "памет" в мозък.
Възникването на живот е еволюционен процес - първо: има еволюция на неживата природа (за "попълване" на Менделеевата таблица:-), а после, второ - еволюция на жива природа.
Структури, подобни по форма на "живи вериги на основа въглерод", има и в неживи структури на база силиций, или фосфор и др. хим.елементи, правещи вериги. Те не могат да съществуват устойчиво в изменящ се фон от Ел.Магн.Поле, съответно - не могат да се превръщат в многообразие и разнообразие на формата и размерите си, защото се разрушават/разпадат сравнително/геолотично бързо. Нямат поколение и т. н. - това не е живот, който "да следва" еволюция на неживата околност... Просто вкаменява.
...
Последни коментари