За първи път е променен геномът на човешки ембрион

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 април 2015 в 15:34 10936 0

Кредит Dr. Yorgos Nikas/SPL

Човешки ембрион

Китайски учени са използвали системата за редактиране на гени CRISPR/Cas върху човешки ембриони. Тази техника е вече многократно тествана върху култури от възрастни човешки клетки и ембриони на животни, но сега за първи път се експериментира с човешки ембриони.

Резултатите са публикувани в онлайн списанието Protein & Cell и потвърждават широко разпространените слухове, че се провеждат такива експерименти - слухове, предизвикващи дебати за етичните аспекти на подобни експерименти, разказва Nature News.

В статията, изследователите, водени от Цзюнцзю Хуанг (Junjiu Huang) от Университета в Гуанджоу Сун Ятсен, са се опитали да успокоят тези опасения, като са използвали "нежизнеспособни" ембриони, получени от местни клиники.

Учените използват вече популярната система за редактиране на геноми CRISPR / Cas9 за да премахнат от ДНК гена, отговорен за развитието на β-таласемия - сериозна генетична болест на кръвта, която води до преждевременна смърт. Именно предотвратяването на генетични заболявания преди раждането се смята за основна положителна цел за генетичното редактиране.

Учените взели 86 ембриона, в които въвели ензимен комплекс на CRISPR / Cas9, който се свързва с ДНК в определени нейни участъци. Системата може да бъде програмирана целево да редактира отделен ген, в този случай, генът, отговорен за развитието на β-таласемия.

Човешки ембрион на 4-тия ден от развитието си, ембрионалните клетки са оцветени в червено. (Flickr.com)

След 48 часа редактирането трябва да завърши, а ембрионите - да нарастат до осем клетки.

В резултат на това са оцелели 71 ембриона от 86, като генетично тествани са били 54. Само в 28 ембриона ензимният редактор е свършил работата си правилно, а коригираната версия на гена се е запазила само в четири ембриона.

"Ние извършвахме експериментите си с нежизнеспособни ембриони. За да започнем подобен опит с нормални ембриони, успехът трябва да бъде близо до 100%.  Ето защо, ние прекъсваме работата си за момента". - казва Хуанг.