Хъбъл наблюдава създаващо се галактическо чудовище

Ваня Милева Последна промяна на 19 юли 2023 в 00:01 9532 0

Хъбъл наблюдава създаващо се галактическо чудовище

Кредит ESA/Hubble & NASA, H. Ebeling

Хъбъл наблюдава създаващо се галактическо чудовище - eMACS J1353.7+4329.

Вниманието към наблюденията, извършвани с космическия телескоп "Хъбъл", сякаш малко отслабва заради всички спектакли, които успява да представи космическият телескоп "Джеймс Уеб", но това в никакъв случай не означава, че с този стар космически телескоп е приключено. Всъщност "Хъбъл" все още успява да заснеме красиви изображения на космически сцени, като например неотдавна галактическия куп eMACS J1353.7+4329.

НАСА съобщава за подготвящо се галактическо чудовище - клъстер на разстояние осем милиарда светлинни години в съзвездието Ловни кучета (Canis Venatici).

Всъщност това са два галактически купа, които се сблъскват един с друг и образуват един гигантски клъстер. Масата на клъстера е толкова голяма, че светлината от по-далечни галактики, разположени зад клъстера, както се вижда от Земята, се отклонява и усилва, което води до образуването на гравитационна леща.

Всички тези малки дъги на снимката на eMACS J1353.7+4329 са гравитационни лещи на галактики, разположени зад eMACS J1353.7+4329.

Снимката е направена като част от проекта Monsters in the Making, който използва два от инструментите на Хъбъл за заснемане на пет конкретни купове от галактики, а именно Wide Field Camera 3 (WFC3) и Advanced Camera for Surveys (ACS).

С този проект те целят да проправят пътя за по-нататъшно изследване на тези купове с помощта на космическия телескоп на NASA/ESA/CSA "Джеймс Уеб".

Източник: Image: Hubble views a galactic monster, NASA's Goddard Space Flight Center