Хъбъл открива планета, която се изпарява "хълцайки" (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 02 август 2023 в 00:01 3481 0

Кредит NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Илюстрацията на художник показва планета (тъмен силует), минаваща пред звездата червено джудже AU Microscopii. Планетата е толкова близо до изригващата звезда, че свиреп взрив от звезден вятър и ултравиолетова радиация нагряват водородната атмосфера на планетата, издухвайки я в космоса. Четири пъти по-голяма от диаметъра на Земята, планетата бавно изпарява атмосферата си, която се простира линейно по нейния орбитален път. Този процес може в крайна сметка да остави след себе си скалисто ядро. Илюстрацията се основава на измервания, направени от космическия телескоп Хъбъл.

Екзопланетата AU Mic b, в млада планетарна система, обикаляща около звездата червено джудже AU Microscopii, показва неочаквани загуби на атмосфера. Астрономите изучават този особен феномен, за да разберат оцеляването на планетите и потенциалната им обитаемост в такива екстремни среди.

Интересна двойка са звездата AU Microscopii и нейната планета AU Microscopii b, защото AU Microscopii е червено джудже, звезда от спектрален клас M1 от главната последователност в южното съзвездие Микроскоп на около 32 светлинни години с приблизителна възраст от 23 милиона години, което означава е много близо и много младо. Тази комбинация прави AU Microscopii идеална "лаборатория" за изследване на формирането на планетите.

Изследванията с космическия телескоп Хъбъл сега показват, че екзопланетата AU Microscopii b или накратко AU Mic b е интересна и по друга причина. Планетата е около четири пъти по-голяма от Земята и на разстояние 9,6 милиона км от звездата, която е адски гореща, толкова гореща, че планетата е загубила по-голямата част от атмосферата си от водород, която се изпарява заради бурните изблици на звездата с интензивна UV радиация - там трябва да имате слънцезащитен фактор 5000.

Хъбъл е наблюдавал AU Mic и AU Mic b няколко пъти: в единия случай изобщо е нямало признаци на изпаряваща се атмосфера, а по-късно при второто наблюдение изпарението е изключително интензивно, а време между наблюденията е само година и половина.

Китли Рокклиф (Keighley Rockcliffe) от Дартмут колидж в Хановер, Ню Хемпшир, САЩ, и колегите ѝ са го наблюдавали и описват планета, "която хълца".

Въпросът е как могат да се обяснят тези разлики в наблюденията. Изригване на звездата може да е изиграл роля при първото наблюдение, когато не е наблюдаван изпаряващ се водород.

Седем часа преди наблюдението на Хъбъл е имало голям изблик на силно UV лъчение от звездата. Това лъчение може да е фотойонизирало водорода на AU Mic b. Поради това водородът става прозрачен за светлина и вече не се вижда и Хъбъл го пропуска.

Друго обяснение може да бъде, че звездният вятър от AU Mic влияе на изпарението и че водородът, който планетата губи, понякога се вижда, а друг път не.

Справка: “The Variable Detection of Atmospheric Escape around the Young, Hot Neptune AU Mic b” by Keighley E. Rockcliffe, Elisabeth R. Newton, Allison Youngblood, Girish M. Duvvuri, Peter Plavchan, Peter Gao, Andrew W. Mann and Patrick J. Lowrance, 27 July 2023, The Astronomical Journal DOI: 10.3847/1538-3881/ace536

ИзточникRambunctious Star Pummels Young World with Torrential Winds and Blistering Radiation, Hubble.