Нептун не е толкова син, колкото си мислехме

Анализ на снимки, направени от Вояджър 2 през 80-те години, показва, че Нептун и Уран всъщност имат сходен бледосин оттенък

Ваня Милева Последна промяна на 05 януари 2024 в 15:45 3373 0

Оригиналната снимка на Нептун от Вояджър 2 (вляво) и преработеното изображение от новото изследване (вдясно).

Кредит Patrick Irwin

Истинският цвят на Нептун е бледо зеленикаво-син, подобен на този на Уран, противно на популярните изображения, които показват, че е много по-наситен нюанс на синьото.

Космическият кораб Вояджър 2 на НАСА прелетя покрай външните планети през 80-те години на миналия век и изпрати снимки, показващи, че Уран и Нептун са значително различни цветове.

Това е озадачаващо, предвид сходния им размер, маса и химичен състав. Моделите на атмосферите на планетите могат да обяснят някои от вариациите – като например някакъв "мъглив слой", който е по-дебел на Уран и отразява повече бяла светлина, правейки планетата изглежда по-светла – но това не обяснява напълно защо планетите трябва да имат толкова различни нюанси.

Сега Патрик Ъруин (Patrick Irwin) от Оксфордския университет и колегите му обработват изображенията на Вояджър 2, за да покажат как ще изглеждат планетите за човешкото око.

Оригиналните снимки на Нептун, направени от Вояджър 2, имаха подобрено съотношение на контраста, за да подчертаят трудно забележимите атмосферни характеристики. Заедно с начина, по който цветовете бяха балансирани, за да се получи окончателно комбинирано изображение, това направи планетата да изглежда по-синя.

Учените по онова време са знаели това и са включили тези промени в надписите на снимките, но с течение на времето надписите са били отделени от изображенията и тъмносиният нюанс на Нептун е станал факт в общественото съзнание, отбелязва Ъруин.

Изображения на Уран (вляво) и Нептун (вдясно), произведени по-рано и в новото изследване. Кредит: Patrick Irwin

Ъруин и неговият екип разработват модел за преобразуване на необработените данни в изображение с истински цветове, използвайки снимки, направени от космическия телескоп Хъбъл, които съдържат по-пълна информация за светлината. Това довежда до подобни нюанси и за двете планети.

"Изображението с истински цветове е много по-скучно и безизразно поради начина, по който работи окото“, разказва Ъруин.

Изследователите също така са използвали изображенията на Хъбъл, заедно с изображения от обсерваторията Лоуел в Аризона, за да изградят модел, който предсказва как се променя цветът на Уран по време на неговата дълга, 84-годишна орбита около слънцето. Поради въртенето на планетата, ние виждаме повече от екватора по време на равноденствието и повече от полюсите по време на слънцестоенето. На екватора има повече метан, който поглъща червената светлина. Планетата също има покривка от отразяващи, изсветляващи ледени частици, която се образува на обърнатия към слънцето полюс по време на равноденствията, увеличавайки отразяващата способност на червените и зелените дължини на вълните.

Това помага да се обясни дългогодишната загадка защо Уран изглежда малко по-зелен по време на своите слънцестоения.

"Знаехме, че има покривка и знаехме, че има по-малко метан на полюсите, но никой не бе събрал всички доказателства, за да обясни какво всъщност се случва сезонно", коментира Ъруин.

Справка: Monthly Notices of the Royal Astronomical Society DOI: 10.1093/mnras/stad3761