Новата близка свръхнова може да се използва от извънземните, за да привлекат вниманието ни

Ваня Милева Последна промяна на 16 юни 2023 в 00:01 4504 0

Кредит NASA/HUBBLE

В тази красива галактика в Голямата мечка, наречена M101, е избухнала ярката свръхнова SN 2023ixf.

Екип астрономи претърсва околността на нова свръхнова в спиралните ръкави на галактиката M101 (NGC5457, галактика "Въртележка") с надеждата да открие сигнал от извънземна цивилизация.

В статията си, публикувана на препринт сървъра arXiv, изследователският екип изказва предположение, че поради яркостта и близостта ѝ, ако има извънземни наблизо, те биха могли да я използват като сигнал, за да привлекат вниманието ни.

Наречена SN 2023ixf, свръхновата е забелязана за първи път от японските астрономи Коичи Итагак (Koichi Itagak) на 19 май. Галактиката Въртележка се намира в същата посока от Земята като Голяма мечка и свръхновата, експлодирала в един от нейните ръкави, представлява една от най-близките, които са наблюдавани от Земята от десетилетия.

Свръхновата се намира на разстояние приблизително 21 милиона светлинни години - изследователският екип предполага, че ако някъде в близост до свръхновата съществуват напреднали извънземни цивилизации, те могат да използват експлозията като своеобразен сигнал. Идеята е, че ако експлозията ни накара да погледнем натам, близката цивилизация може да изпрати някакъв сигнал, смятайки, че можем да го видим, докато наблюдаваме свръхновата.

Свръхновата е от тип II, което означава, че преди това е била звезда с размер поне осем пъти по-голям от този на Слънцето. Светлината от такава експлозия, отбелязва екипът, може да остане видима от няколко месеца до няколко години. Изследователите използват това, което описват като "SETI елипсоид" - яйцевидна зона от пространството около мястото, където е избухнала свръхновата, за да търсят извънземни сигнали. Формата е определена от времевата рамка, в която както извънземните, така и изследователите на Земята ще могат да видят светлината от експлозията. Зоната включва около 100 звезди.

Вляво: Цветово-магнитудна диаграма за 108 звезди в рамките на 0,1 ly от елипсоида на SETI, определен от SN 2023ixf на MJD 60094 (черни точки), с извадка от 100 куб. парсека на Gaia за сравнение (сини контури). Тези цели, пресичащи елипсоида, вече обхващат редица звездни типове. Вдясно: Позиции на небето за звездите, пресичащи елипсоида (черни точки), които се намират в област ∼3° около SN 2023ixf (оранжев кръст). Кредит: arXiv (2023). DOI: 10.48550/arxiv.2306.03118

Екипът от Вашингтонския университет, Института SETI, Йейлския университет и колежа "Смит" проучва данни от телескопа Allen Telescope Array и от телескопа Robert C. Byrd Green Bank Telescope.

Екипът планира да изучава данните около свръхновата веднъж месечно през следващите няколко месеца. Те признават, че вероятността да се открие извънземен сигнал е малка, но предполагат, че ако не се опитат, ще съжаляват, ако се появи сигнал и никой тук, на Земята, не го долови.

Справка: James R. A. Davenport et al, Real-Time Technosignature Strategies with SN 2023ixf, arXiv (2023). DOI: 10.48550/arxiv.2306.03118