Обратен ефект: DART удари астероид, но създаде 37 парчета, падащи към Марс

Ваня Милева Последна промяна на 08 април 2024 в 00:00 2968 0

Схема на мисията DART показва въздействието върху луната на астероид (65803) Дидим. Наблюденията след сблъсъка от базирани на Земята оптични телескопи и планетарен радар от своя страна измерват промяната в лунната орбита около основното тяло.

Кредит Wikimedia Commons/NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab

Целта на мисията DART на НАСА, която стартира през ноември 2021 г., бе да удари астероид с космически кораб, за да промени леко траекторията му. През 2022 г. тя успя да докаже, че може да отклони астероид-убиец встрани от Земята, но очевидно се появиха непредвидени последици, които могат потенциално да застрашат нашата планета.

Сблъсъкът с астероид създаде 37 нови космически обекта

Няколко италиански астрономи откриха, че когато космическият кораб DART (Double Asteroid Redirection Test) се разби в астероида Диморф и промени курса му, това всъщност доведе до облак от 37 нови космически скали, които се насочват към Марс.

Ако едно от тези парчета се разбие в планетата, то може да създаде кратер с ширина около 200 до 300 метра.

Астрономите също така предупреждават, че ако НАСА трябва да накара астероид да промени траекторията си на сблъсък със Земята в бъдеще, важно е да помислим къде ще отидат отломките от гигантската катастрофа, тъй като все пак може да се окаже, че нещо може да удари Земята. Те настояват, че бъдещите мисии, които включват взаимодействия с повърхностния материал на астероид, трябва да се планират внимателно.

Що се отнася до 37-те нови астероиди, те потенциално могат да се сблъскат с Марс. Размерите на камъните е между четири и седем метра.

Според наблюдения, направени от космическия телескоп Хъбъл, тези астероиди са се откъснали от гравитацията на двойката Диморф и Дидим. Те поехамат по различен път от опашката от прах и скали, която ударът създаде и обхващаща около 10 хиляди километра.

Тези открития бяха публикувани в сървър за препринти.

Изображение,  показващо прашната опашка на двойната астероидна система Дидим-Диморф на 31 октомври 2022 г. с 0,203-метров телескоп от обсерваторията Върджил (IAU M60). Кредит:  https://arxiv.org/abs/2402.08048

Мисията DART на НАСА

Като част от мисията DART, агенцията използва космически кораб без екипаж, за да се разбие в астероида Диморф със скорост от 22 530 километра в час (6,2 километра в секунда). Това бе направено в опити да се види дали космически обект може да бъде избутан от траекторията и орбитата си.

През следващите седмици учените успяха да потвърдят, че опитът им е успешен. Кинетичният удар успя да промени орбитата на астероида в космоса. Този метод е една от потенциалните стратегии, които агенцията би използвала, ако астероид представлява риск за живота на Земята.

След този сблъсък астероидът Диморф обикаля около Дидим, по-големия астероид, за 11 часа и 23 минути. Това е с 32 минути по-малко в сравнение с времето преди катастрофата.

Въпреки че ударът очевидно е довел до съпътстващи щети, изследователите отбелязват, че констатациите все пак показват, че мисията е била успешна за отклоняването на астероида, тъй като е успяла да промени орбиталния период на Диморф и не е произвела друга скала, която да се разбие в Земята. Това отбеляза първия път в историята, когато хората успяха успешно и умишлено да променят движението на небесен обект.

Тестът служи като доказателство, че астероидите могат да бъдат извадени от курса си, за да им се попречи да донесат унищожение на планетата ни.

Космически кораб на Европейската космическа агенция също е планиран да се пресече с Диморф през 2026 г., за да научи повече за ефектите от въздействието на DART.

Справка: Long-term orbital evolution of Dimorphos boulders and implications on the origin of meteorites