Сега е пикът на метеорния поток Лириди, но не очаквайте много тази година

За съжаление 2024 г. няма да е добра година за наблюдение на тези "падащи звезди"

Ваня Милева Последна промяна на 21 април 2024 в 16:00 1554 0

Метеорният поток Лириди

Кредит NASA's Marshall Space Flight Center (CC BY-NC 2.0 DEED)

Метеорният поток Лириди.

В понеделник сутринта, 22 април, първият добър метеорен дъжд от почти четири месеца достига своя връх: годишните метеори Лириди.

За съжаление 2024 г. няма да е подходяща година за наблюдение на тези "падащи звезди". Ще е трудно да се миди някой метеор заради ярката нарастваща луна, само един ден преди пълнолуние.

Разположена на около 10 градуса на запад (вдясно) от ярката синкава звезда Спика в съзвездието Дева, луната ще бъде в небето през по-голямата част от нощните часове на 21-22 април, вероятно закривайки гледката към всички, освен на най-ярките лириди. Както подсказва името им ще идват от посоката, където е съзвездието Лира.

Трябва също така да се подчертае, че този поток не е много изобилен в сравнение с декемврийските Джеминиди или Персеидите от август. Броят на метеорите, които могат да се видят от един наблюдател, гледащ към небето при тъмно, ясно небе, обикновено е в диапазона от 10 до 20 на час.

Но много от тези метеори обикновено са ярки и изглежда се движат сравнително бързо, преминавайки през земната атмосфера със средна скорост от 48 км в секунда.

Метеор от Лиридите. Кредит: Islam A. Hassan (CC BY-SA 2.0 DEED)

Свързан с кометата на Тачър

Лиридите всъщност са наследство от отдавна изчезнала комета, носеща името Тачър. Тази скромна комета е открита през април 1861 г. от астронома любител от Ню Йорк А. Е. Тачър.

Орбитата на Лиридите силно наподобява тази на кометата Тачър, която има орбитален период от около 415 години. Те са космически боклук; малки частици и парченца, изхвърлени от тази комета при предишни посещения на слънцето. Орбитата на Земята почти съвпада с кометата около 22 април всяка година. Когато преминем тази част от нашата орбита, пресичаме прашните отломки, оставени от кометата.

Наричаме тези метеори "Лириди", защото траекториите им, ако се удължат назад, изглежда се отклоняват от област ​​в небето малко на юг и запад от блестящата синкаво-бяла звезда Вега, в съзвездието Лира.

Вега не започва да се появява до около 21:00 ч. местно дневно време, когато се издига над североизточния хоризонт. До 4 сутринта тя се изкачва до точка високо в небето на повече от две трети от разстоянието от хоризонта до точката точно над главата ни.

Вместо да рискувате да си разтегнете врата, препоръката е да легнете на шезлонг, така ще имате обширна гледка към небето. Подгответе се с топли дрехи, тъй като макар че няма да е студено като през зимна нощ, нощите през април все още са доста студени.

Илюстрация на нощното небе на 21-22 април, показваща метеорния поток Лириди, идващ от съзвездието Лира. Кредит: Chris Vaughan/Starry Night

Старо, но (понякога) златно

Сред всички метеорни потоци Лиридите са най-старите известни, записани за първи път от китайците през 687 г. пр.н.е., когато "много звезди летяха от североизток".

Има и други забележителни потоци Лириди, записани като през 15 пр. н. е. (Китай), 1136 (Корея) и 1803 г., когато много жители на града в Ричмънд, Вирджиния, са били събудени от леглата си от пожарна аларма и са станали свидетели на метеори, които сякаш падат от всяка точка в небесата, приличащи на дъжд от небесни ракети. През 1922 г. е регистрирана неочаквана скорост на Лиридите от 96 км/час, а през 1982 г. скоростите изненадаха наблюдателите, достигайки 80 на час.

И така, най-важното е, че въпреки че Лиридите са несъмнено слаб поток, те също са имали история, която да изненада наблюдателите, така че винаги има нещо за гледане.