Звездни люлки и погребения, наблюдавани от ALMA в най-отдалечената галактика досега

Offnews Последна промяна на 19 юли 2023 в 00:01 4520 0

Вляво: наблюдения с Хъбъл и ALMA на MACS0416_Y1. Прахът е показан в червено, кислородът - в зелено, а звездната светлина, "уловена" от Хъбъл - в синьо. Кредит: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Y. Tamura et al, NASA/ESA Hubble Space Telescope. Вдясно: емисиите на прах от ALMA са показани в червено. В централната област се вижда вертикално издължена елиптична кухина, вероятно супербалон. Кредит: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Y. Tamura et al

С помощта на Голямата милиметрова/субмилиметрова решетка на Атакама (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array - ALMA) в Чили астрономите са наблюдавали места на звездообразуване, както и умиращи звезди в близост до галактика, отдалечена от нас на цели 13,2 милиарда светлинни години.

Екипът астрономи, ръководен от Йоичи Тамура (Yoichi Tamura) от Университета в Нагоя, Япония, използва ALMA, за да разгледа MACS0416_Y1 - галактика в съзвездието Еридан.

Предишни радионаблюдения вече са разкрили кислород и прах в MACS0416_Y1, което сочи за наличието на междузвездни мъглявини. Тамура и екипът му успяват да прекарат 28 часа в наблюдение на MACS0416_Y1 с ALMA, телескоп, който наблюдава в субмилиметровата област на спектъра.

Резултатите показват, че областите на сигнали за прах и областите на емисии на кислород са сложно преплетени, като се избягват една друга, което предполага процеса, при който новообразуваните звезди в мъглявините йонизират околния газ.

В областите, доминирани от прах, екипът открива огромна кухина с диаметър около 1000 светлинни години, за която се смята, че е създадена от масивни и краткотрайни звезди, умиращи като свръхнови след кратък, но бурен живот, като по този начин са издули голяма дупка в облака от прах.

Когато много млади, масивни и краткотрайни звезди се раждат заедно, получените последователни експлозии на свръхнови създават огромни "супермехури" в мъглявините. Откритата кухина може наистина да е такъв супербалон.

Наблюденията на движенията на газа в MACS0416_Y1 разкриват, че големи групи звезди се образуват в големи клъстери.

С помощта на Изключително големия телескоп (Extremely Large Telescope - ELT) в бъдеще и "Джеймс Уеб" скоро ще могат да се направят по-прецизни наблюдения на MACS0416_Y1.

Справка: Yoichi Tamura et al, The 300 pc Resolution Imaging of a z = 8.31 Galaxy: Turbulent Ionized Gas and Potential Stellar Feedback 600 Million Years after the Big Bang, The Astrophysical Journal (2023). DOI: 10.3847/1538-4357/acd637