Научната теория не е хипотеза

Ваня Милева Последна промяна на 15 септември 2023 в 00:00 10287 0

Много хора все още отхвърлят теориите за еволюцията, относителността и дори гравитацията.

Може да има много причини за такова отхвърляне, но терминът "теория" играе важна роля. Наистина, в ежедневния език термините "хипотеза" и "теория" могат да се използват взаимозаменяемо. Важно е обаче да се запомни, че в областта на науката те имат точно и конкретно значение.

Научният метод

Научният метод е логическа рамка, която насърчава систематичен и строг подход към изучаването на различни въпроси. Следването на научния метод позволява на изследователите да минимизират пристрастията и грешките, а оттам и необоснованите заключения. На практика научният метод включва няколко стъпки.

Първата е наблюдението. Изследователите наблюдават явление или проблем, които ги интересува. Тези наблюдения може да се основават на предишни експерименти, скорошни открития или природно явление. За да се опитат да обяснят тези наблюдения, изследователите формулират няколко хипотези, които могат да бъдат проверени. След това те планират експерименти или проучвания, чиято цел е да получат количествени или качествени данни. Тези експерименти трябва да бъдат проектирани така, че да извлекат това, което представлява интерес и да се контролират размиващите резултата фактори.

Събраните данни се анализират, за да се идентифицират тенденции, модели и връзки. Могат да се използват статистически инструменти за количествено определяне на тези връзки и определяне на тяхното значение. Резултатите от анализа на данните се интерпретират с оглед на формулираната хипотеза.

Резултатите от експеримента позволяват на изследователите да потвърдят или отхвърлят хипотезата. Ако резултатите не подкрепят хипотезата, тя трябва да бъде преразгледана или отхвърлена. Ако една хипотеза е подкрепена от повтарящи се и последователни доказателства от различни експерименти, тя може да бъде включена в научна теория.

Хипотеза и теория

Хипотезата е конкретно предположение, което изисква проверка и експерименти, за да се оцени неговата истинност, докато теорията е общо обяснение, подкрепено от солидна база от емпирични (произтичзщи от опита и експериментите) доказателства.

По този начин теорията надхвърля обикновената хипотеза и представлява цялостна и последователна структура за разбиране на определена област на науката. Естествено, това не пречи теориите да бъдат постоянно преразглеждани и усъвършенствани с нови открития.

За да се счита за научна хипотеза, едно логическо предложение трябва да бъде проверимо, да обяснява всички налични факти в областта на хипотезата и да не противоречи други, по-рано установени факти, а също и на основни положения на науката.

Примери за теории са теориите за еволюцията, гравитацията, тектоничните плочи и Големия взрив, както и клетъчната теория, която казва, че всички живи същества са изградени от клетки.

Хипотеза е наличието на суперсиметрията, струните, тъмната материя и тъмната енергия.