10% гени на неандерталец има човекът от румънската пещера

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 юни 2015 в 06:54 8647 0

ДНК от намерена в Румъния челюст представя първото генетично доказателство, че преди около 40 000 години, съвременните хора са се кръстосали с неандерталците в Европа.

Новото проучване, проведено от специалисти от Медицинския институт Хауърд Хюз, Harvard Medical School и Института Макс Планк в Германия е представено в списание Nature.

Между преди 45 и 35 хиляди години, съвременните хора напълно са изместили неандерталците в Европа, които са били първите обитатели на нашия континент. По-голямата част от учените са на мнение, че нашите предци и изчезналите неандерталци са живели в съседство и са се кръстосвали.

В полза на последната хипотеза е това, че съвременните хора са наследили от неандерталците гени, а само африканците нямат следи от гени на неандерталци в своя геном (съвкупност от всички гени).

Съществуват много археологични доказателства за контакти между представители на двата вида древни хора, но кости от този период са рядкост. Като намерената през 2002 г. в румънската пещера Пештера ку Оасе (Peștera cu Oase - "пещерата с костите") челюст. Датирана е преди 37-42000 години. Образецът получил името Oase 1. До него не са открити никакви артефакти, подсказващи произхода й, но някои характерни черти за неандерталците подсказвали смесен произход на собственика на челюстта..

Сванте Паабо (Svante Pääbo) от Института Макс Планк,Цяомей Фу (Qiaomei Fu) и водещия автор  Дейвид Райх (David Reich) от Харвард, са сравнили генома (съвкупността на гените) на притежателя на челюстта с тези на други групи от хора. Оказало се, че човекът от румънската пещера е по-близо до неандерталците, отколкото всеки друг индивид, известен на науката.

"ДНК от тази проба се оказа много по-тясно свързана с ДНК на неандерталците, отколкото ДНК на който и да е изследван съвременен човек - коментира Райх. - Според нашите оценки, от 6 до 11% от генома е на неандерталците. Това е безпрецедентно количество. Жителите на Европа и Източна Азия носят в своя геном от 2 до 4 %, не повече."

Според Райх, такова процентно съотношение показва, че този индивид го отделят от неандерталския му прародител само 4-6 поколения. Съвременните хора са се кръстосвали с неандерталците почти веднага след пристиганео си на територията на Европа.

"Но у съвременните европейци липсват неандерталските гени на човека от Пештера ку Оасе. Очевидно, той е бил от първата вълна кроманьонци, появила се в Европа - група, която била напълно унищожена от следващите заселници", заявява Райх.

Скелет на неандерталец от Пештера ку Оасе. Снимка: Wikimedia Commons.