

Древни скални рисунки, изобразяващи пустинни видове в реален размер, като камили и козирози, са открити издълбани в скали на видни места в южния край на пустинята Нефуд в северна Саудитска Арабия.
Петроглифите достигат височина до 2,2 м и дължина до 3 м. Някои от панелите са гравирани върху скални повърхности в недостъпни, но добре видими места до 39 м над земята.
Монументално скално изкуство в Джебел Мисма (JMI18). Кредит: Guagnin et al., Nature Communications (2025)
Ново изследване е установило, че те вероятно са направени между 12 800 и 11 400 години в края на плейстоцена и началото на холоцена.
"Визуалното въздействие на множество гравюри на животни в реален размер е впечатляващо дори днес. Когато са били прясно гравирани... изображенията биха имали значително визуално въздействие", пишат авторите на изследването, публикувано в Nature Communications.
Повече от 60-те скални панела съдържат 176 гравюри, изобразяващи главно камили, козирози, еднокопитни (от семейство коне), газели и тур (изчезнал вид говедо). Включени са и човешки фигури, лица или маски.
Скални рисунки в Джебел Арнаан. Очертанията подчертават наслояването на гравюри, показвайки фаза 1 в зелено, фаза 2 в жълто, фаза 3 в бяло и фаза 4 в нюанси на синьото. Кредит: Guagnin et al., Nature Communications (2025)
"Рискованият характер на процеса на гравиране е особено очевиден в най-големия регистриран панел… До този панел би се стигнало чрез изкачване по скала и след това е бил гравиран, докато се стои на наклонен надолу перваз, широк само [около] ~30 до 50 см."
"Днес пясъчникът е твърде разрушен, за да достигне безопасно до перваза, а панелът е документиран с помощта на дрон. Ронливият характер на основата и наклонът на тесните первази предполагат, че гравьорите вероятно са рискували живота си, за да създадат това изкуство. Гравирането от близко разстояние би изисквало от тях да използват директен удар, като същевременно би им попречило да видят цялото изображение."
Разкопки на изкоп 1 директно под скално изкуство в Джебел Арнаан, където е открит инструмент за гравиране. Кредит: Sahout Rock Art and Archaeology Project
Водещият автор на изследването, д-р Мария Гуанин (Maria Guagnin) от германския Институт по геоантропология "Макс Планк", предполага:
"Тези големи гравюри не са просто скално изкуство – те вероятно са били изрази за присъствие, достъп и културна идентичност."
Изследователите са определили приблизително кога са създадени петроглифите, като са направили разкопки директно под тях. Те откриват повече от 530 каменни инструмента, включително 3 с белези, които показват, че вероятно са били използвани за създаването на изкуството.
"Очевидни са следи от очукаване по множество ръбове и на трите инструмента, което показва, че са били използвани неведнъж", пишат авторите.
Връх на стрела "Ел Хиам", открит в Джебел Арнаан, Саудитска Арабия. Този тип инструмент е добре познат от раннохолоценски обекти в Левант, което подчертава връзките на дълги разстояния. Кредит: Sahout Rock Art and Archaeology Project
"Поради ъгловата си форма, тези инструменти не са подходящи като камени чукове за дъгообразно движение със свободна ръка, но заострените им краища са били подходящи повърхности за директни удари, необходими за издълбаване на петроглифите."
Инструментите са извлечени от седиментни слоеве, датиращи от около прехода плейстоцен-холоцен, когато климатът на Земята се е променил след последния ледников максимум (преди 25 до 20 хиляди години) в края на последния ледников период.
"Как се е развивал климатът и динамиката на населението през този ключов период от човешката история... на Арабския полуостров, е слабо изследвано", пишат авторите.
Реалистична гравюра на камила в реален размер, документирана в Джебел Мисма, Саудитска Арабия. Кредит: Sahout Rock Art and Archaeology Project
Според анализа на седиментите, промяната в климата е довела до повторна поява на сезонни водни басейни в региона след период на изключителна сухота. Авторите предполагат, че ландшафтът е бил "вероятно малко по-влажен, отколкото е днес, но твърде сух, за да позволи създаването на по-постоянни езера".
"Човешките групи в Северна Арабия са започнали да експлоатират нововъзникващите сезонни водни басейни в сухоземните екосистеми скоро след като са се появили", добавят те.
Тези източници на вода вероятно биха позволили на хората да оцелеят и да се разширят във вътрешността на пустинята.
"Скалните рисунки маркират водоизточници и маршрути за движение, вероятно символизиращи териториални права и междугенерационна памет", обяснява д-р Сери Шиптън (Ceri Shipton), съавтор на изследването от Университетския колеж в Лондон.
Справка: Guagnin, M., Shipton, C., Al-Jibreen, F. et al. Monumental rock art illustrates that humans thrived in the Arabian Desert during the Pleistocene-Holocene transition. Nat Commun 16, 8249 (2025). https://doi.org/10.1038/s41467-025-63417-y
Източник: Humans risked their lives to chisel petroglyphs into cliffside 12,000 years ago, Сosmos magazine
Още по темата

Човекът
Скално изкуство намеква за произхода на египетските царе

Човекът
50 000-годишно изображение на прасе е най-старото известно изкуство, разказващо история

Човекът
Новооткрито скално изкуство във Венецуела на 4000 години е от неизвестна досега култура

Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
dolivo
Климатичният скептицизъм – най-скъпата лъжа на нашето време
helper68
Използването на смартфон в тоалетната е свързано с 46% по-висок риск от хемороиди
YKoshev
Доколко съвместими са минерално-суровинният отрасъл и чистата околна среда?
Козон
Мистериозен череп на гръцки хоминин е датиран на поне 286 000 години