Игор Сикорски - един от най-талантливите авиоконструктори на Русия и САЩ

Ваня Милева Последна промяна на 25 май 2025 в 00:00 6585 0

Игор Сикорски на корицата на списание Time, 1953 г.

Кредит Wikimedia Commons

Игор Сикорски на корицата на списание Time, 1953 г.

Роденият на днешната дата, 25 май, 1889 г. Игор Иванович Сикорски е пионер в проектирането на самолети в САЩ, най-известен с успешното си разработване на хеликоптера.

Игор Сикорски е роден Киев, по това време в границите на Руската империя, в семейство на учени - баща му е бил известен психиатър и професор в Киевския университет.

Игор Иванович Сикорски. 1 септември 1913 г., Санкт Петербург. Кредит: Wikimedia Commons

Най-ранните му успехи са самолетите със неподвижни крила, включително неговия награден S-6-A (1912), който го води до позицията на ръководител на авиационното дъщерно дружество на Руския балтийски железопътен вагоностроителен завод. На тази позиция, в резултат на запушен от комари карбуратор и последвала повреда на двигателя, той има радикалната идея за самолет с повече от един двигател.

Така той произвежда първия многомоторен самолет, четиримоторния самолет "Руски витяз" (1913), тежкия четиримоторен бомбардировач и пътнически самолет "Иля Муромец" (1914).

Този революционен самолет се отличава със затворена кабина, тоалетна, тапицирани столове и външна пътека на върха на фюзелажа, за да могат пътниците да се наслаждават на гледкатат, докато самолетът е във въздуха.

Авиаторите Сикорски, Генер и Каулбарс на борда на самолет "Руски витяз", състезание по военни самолети. Септември 1913 г. Кредит: Wikimedia Commons

След Октомврийската революция в началото на 1918 г., един от бившите му колеги, който е работил за болшевиките, предупреждава Сикорски: "Ситуацията е много опасна. Видях заповедта за вашата екзекуция".

По време на Червения терор хората са били разстрелвани на място без съд и присъда, а Николай II лично е демонстрирал уважението си към младия авиоконструктор, а това за болшевиките е било повече от достатъчно.

И. И. Сикорски и император Николай II на борда на „Руски витязь“, лято 1913 г.И. И. Сикорски и император Николай II на борда на „Руски витязь“, лято 1913 г. Кредит: Wikimedia Commons

Сикорски приема опасността сериозно и напуска Русия, установявайки се първо в Англия и после във Франция. През март 1919 г. емигрира в САЩ, защото, по думите на сина му, решава, че САЩ се нуждаят от самолети точно толкова, колкото и Русия, поради огромните си територии.

Тук той основава самолетостроителната компания Sikorsky Aero Engineering Corporation. В началото му е доста трудно. Така е известно, че изключителният руски композитор Сергей Рахманинов, за да спаси компанията на Сикорски от фалит, изпратил чек за 5000 долара (около 80 000 долара през 2010 г.). През 1929 г., когато финансовото състояние на компанията се подобрява, Сикорски връща парите на Рахманинов с лихва.

До 1939 г. Сикорски създава около петнадесет типа самолети; От 1939 г. той преминава към проектиране на хеликоптери, които получават широко разпространение. Първият експериментален хеликоптер, Vought-Sikorsky 300, създаден в САЩ от Сикорски, излита на 14 септември 1939 г.

Неговите хеликоптери са първите, прелетели над Атлантическия (S-61; 1967 ) и Тихия (S-65; 1970 ) океан (с презареждане с гориво по време на полет).

Последният хеликоптер, построен от Сикорски преди пенсионирането му, е S-58. През 1957 г. Сикорски се пенсионира, оставайки почетен консултант на своята компания.

    Най-важното
    Всички новини