Музикалният вкус се разширява в младостта, но се свива с възрастта

Ваня Милева Последна промяна на 12 септември 2025 в 11:00 111 0

Музикалният вкус се разширява в младостта, но се стеснява с възрастта

Кредит DeviantArt

По-младите харесват широк диапазон от жанрове и изпълнители, но до средна възраст много от нас се връщат по-често към познати парчета.

Музикалните предпочитания са нещо лично, но ако напоследък не ви харесва нищо ново, не сте единствените.

Нов анализ на дългогодишни истории на слушане на музика установява, че вкусът ни постепенно се стеснява с възрастта. По-младите харесват широк диапазон от жанрове и изпълнители, но до средна възраст много от нас се връщат по-често към познати парчета.

Професор Алън Саид (Alan Said) и неговият екип от Университета в Гьотеборг анализират 15 години данни, за да покажат как поведението при слушане на музика се променя с възрастта, свързвайки го с персонализацията и афинитетът към разнообразието.

Екипът използва набор от данни от Last.fm, който свързва възпроизвеждания от множество услуги в един профил. Тъй като много потребители сами посочват възрастта си при регистрация, наборът от данни позволява моделиране, свързано с възрастта, през годините. Той включва над 2 014 милиарда събития на слушане на музика от повече от 120 000 потребители между 2005 и 2020 г., плюс метаданни за песни и потребители, които позволяват внимателен анализ.

Музикалният вкус се променя с възрастта

Психологията отдавна описва повишаване тежестта на личната памет за музика от юношеството и ранната зряла възраст.

Изследванията показват, че разпознаваемостта, предпочитанията и емоциите достигат пик за песните от тези години и дори разкриват вторичен пик за музиката на родителите.

Изследванията върху потребителското поведение добавят още един аспект. Класически изследвания отбелязват, че любимата популярна музика често отразява вкусове, оформени в края на юношеството и ранната зряла възраст, модел, който помага да се обясни защо песните от тези периоди се усещат трайно важни.

Новите открития отговарят на тези модели, без да свеждат слушането на музика от по-възрастните хора до просто носталгия. Много по-възрастни слушатели все още опитват нови изпълнители, но се връщат по-често към песните, които са били важни в младостта им.

Тийнейджърите са склонни да споделят много любими неща с връстниците си. С възрастта припокриването намалява, тъй като вкусовете стават по-индивидуализирани.

Музикалните пътешествия стават по-лични

Авторите описват разширяване на вкуса за музиката от юношеството до ранната зряла възраст, след което свиване към по-личен профил по-късно в живота. Този обрат към личната история не спира новите открития, но измества баланса към повтарящи се изпълнения на утвърдени фаворити.

Анализът, свързан с възрастта, на повече от 40 000 потребители на Last.fm, за период от 15 години, е преброил 542 милиона възпроизвеждания на повече от един милион песни. Това са достатъчно данни, за да се проследят тенденциите през целия жизнен цикъл. Тези числа обясняват защо заключенията са важни.

Екипът идентифицира ясна закономерност сред по-възрастните хора.

"Повечето 65-годишни не се впускат в музикални изследвания“, отбелязва професор Саид.

Същите данни показват, че слушателите на средна възраст продължават да слушат нови изпълнения. Те просто се връщат към по-ранни лични фаворити по-често, отколкото по-младите слушатели.

Препоръки 

Проучването подчертава значението на системите за препоръки, които се адаптират към жизнения етап. Една единствена стратегия за всички рискува да пропусне това, което различните групи всъщност искат, особено когато по-старите профили отразяват уникални, дълбоко лични истории.

Системите, съобразени с възрастта, могат да се справят по различен начин с изследването и подбора на съдържанието в различните етапи от живота. За по-младите слушатели новото може да играе по-голяма роля, докато за по-възрастните слушатели моделите могат да наблягат повече на дългосрочните фаворити и все пак да извеждат на преден план свеж материал, който отговаря на установените предпочитания.

Оценката за дълъг период от време също е важна за дизайна на системата. Надлъжният профил на слушане разкрива модели, които краткосрочните тестове не могат да уловят, включително как разнообразието и уникалността се променят през десетилетията.

Наборите от данни от продължителен период и различни възрасти позволяват правилното оценяване на тези избори.

Изграждане на саундтрак за цял живот

По-младите слушатели могат да се възползват от широка палитра музика, която идва естествено. Разнообразието сега изгражда библиотеката, от която ще черпите по-късно, и може да изостри вкуса ви за това кои музиканти ви пасват най-много.

Ако сте на средна възраст или по-възрастни, не е проблем да се придържате към личния си канон. Все още можете да изпробвате премерен поток от нови песни, които се вписват в историята ви, а след това да запазите тези, които ви допаднат, за да може да продължите да се учите.

Изводът за подхода на индустрията е прост. Екипите за препоръки трябва да тестват стратегии, които съчетават ново и познато по различен начин в зависимост от възрастта, и трябва да измерват успеха в многогодишен план.

Човешкият извод е също толкова ясен. Личният музикален саундтрак се свива с възрастта, но остава жив, а внимателният дизайн може да му помогне да остане такъв, без да налага нежелана промяна.

Справка: Soundtracks of Our Lives: How Age Influences Musical Preferences; Arsen Matej Golubovikj, Bruce Ferwerda, Alan Said, Marko Tkalcic; UMAP Adjunct '25: Adjunct Proceedings of the 33rd ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization; Pages 93 - 97; https://doi.org/10.1145/3708319.3733673

Източник: Music taste broadens in youth but narrows with age, Jordan Joseph, Earth.com

    Най-важното
    Всички новини