Уасабито е иновативно решение за запазване на древни папируси

Ваня Милева Последна промяна на 29 февруари 2024 в 00:00 2410 1

Книгата на мъртвите на Хунефер, лист 3.

Кредит Wikimedia Commons

Книгата на мъртвите на Хунефер, лист 3.

Нова естествена техника за почистване и запазване на безценните древни египетски папируси, застрашени от бактерии и гъбички, е открита от изследователи.

Тази нова техника използва уасаби – да, пикантната зелена паста, придружаваща сушито – за борба със заплахата от щети от гъбички върху тези ценни исторически документи.

Проучването, ръководено от Ханади Саада (Hanadi Saada) и нейния екип, изследва ефективността на изпаренията на уасаби при елиминирането на микробния растеж, който разваля артефактите от папирус, които имат историческо и културно значение, особено в древен Египет.

Техниките, използвани досега за почистване и дезинфекция на папирусите, създаваха определени трудности. Използвани са химикали, които, въпреки че ефективно елиминират микробите, понякога увреждат папирусните влакна или променят пигментите на илюстрациите. Други физични методи, като ултравиолетови лъчи или топлина, не винаги гарантират пълното отстраняване на биологичните агенти, без да причиняват странични щети. Това е мястото, където уасабито влиза в действие.

Екипът на Големия египетски музей е измислил "зелено" решение, което обещава да защити тези древни текстове, без да застрашава целостта им чрез генериране на пари от паста от уасаби.

Учените симулират микробиологично замърсяване върху проби от папирус с различни пигменти, включително червено, жълто и синьо.

Уасаби под формата на корен и паста обикновено се сервира в суши ресторанти. Кредит: MIURA, Yuji/ CC BY-SA 4.0

В този експеримент третирането с изпарения от уасаби в продължение на 72 часа унищожи микробния растеж както в боядисани, така и в небоядисани проби от папирус със 100% ефективност. Трябва да се отбележи, че обработката подобрява якостта на опън на папирусите с 26%, без да причинява забележима промяна в цвета или повърхностната морфология на артефактите. Освен това, анализите FT-IR (Инфрачервена спектроскопия с трансформация на Фурие) и EDX (Енергодисперсионна рентгенова спектроскопия) показват незначителни химични промени, подтвърждавайки неинвазивния характер на третирането.

В допълнение към осигуряването на по-безопасна и по-щадяща околната среда за запазване на археологически папируси, тази авангардна техника гарантира дълголетието на тези безценни реликви, без да се жертва тяхната цялост.

Резултатите от проучването показват рязка промяна в полза на природосъобразни техники за консервация и подчертават значението на екологичните методи за опазване на културното наследство и археологията.

Резултатите от това проучване биха могли да окажат влияние върху методите за съхранение на различни органични археологически материали, не само за консервацията на папируси.

Археологическата общност следи отблизо изследването с надеждата, че това екологосъобразно решение ще постави началото на нова ера за опазване на световното културно наследство.

Справка: A safely green treatment of bio-deteriorated painted archaeological papyri by Wasabi; Hanadi Saada, Moamen Othman, Nour Attia, Maha Salah, Hanan Mohalhal, Yasunori Matsuda, Mona Khaleil; Journal of Archaeological Science, Volume 163, 2024; https://doi.org/10.1016/j.jas.2024.105936; https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305440324000025