Възприемането на изкуството е свързано с определени невронни вериги, разкриват мозъчни сканирания

Ваня Милева Последна промяна на 24 април 2025 в 00:00 1388 0

И двете картини са на холандския художник Пиет Мондриан, но са с поразително различни стилове. Къщата вляво е по-реалистична, а цветните квадрати вдясно са по-абстрактни. В ново проучване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, уче

Кредит Columbia University

И двете картини са на холандския художник Пиет Мондриан, но са с поразително различни стилове. Къщата вляво е по-реалистична, а цветните квадрати вдясно са по-абстрактни. В ново проучване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, учените показват тези две картини (и други) на хора, като сканират мозъците им. Резултатите хвърлят светлина върху начина, по който реагираме на изкуството, и осигуряват научна проверка на една отдавнашна идея в теорията на изкуството.

И двете картини са на холандския художник Пиет Мондриан, но са с поразително различни стилове. Къщата вляво е по-реалистична, а цветните квадрати вдясно са по-абстрактни. В ново проучване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, учените показват тези две картини (и други) на хора, като сканират мозъците им. Резултатите хвърлят светлина върху начина, по който реагираме на изкуството, и осигуряват научна проверка на една отдавнашна идея в теорията на изкуството.

Изследователите от Института "Цукерман" в Колумбия установяват, че мозъчната активност на хората се променя повече, когато гледат абстрактно изкуство, в сравнение с реалистичното изкуство. Това е особено вярно за мрежата на пасивен режим на работа на мозъка - невронна мрежа от взаимодействащи зони на мозъка, която е активна в състояние, когато човек не е зает да изпълнява някаква задача, свързана с външния свят, а напротив, е неактивен, почива, мечтае или е потопен в себе си. Тоя е свързана с тълкуването на значенията, лежащи в основата на разказите, както и с абстрактното мислене, въображението и творчеството.

"Тези открития подкрепят идеята, че наблюдателите са по-склонни да анализират абстрактното изкуство по свой уникален личен начин", заявява д-р Селия Дъркин (Celia Durkin), първи автор на новото изследване и бивш аспирант в лабораторията на Шохами.

Откритието е стъпка към изпълнението на дългогодишната цел на Нобеловия лауреат и съавтор на изследването д-р Ерик Кандел (Eric Kandel): да се разбере как мозъкът влияе върху възприемането на изкуството.

Кредит: Proceedings of the National Academy of Sciences (2025). DOI: 10.1073/pnas.2413871122

"Ерик се обърна към мен с интерес към разработването на тест за "участието на зрителя" - концепция от историята на изкуството, която предполага, че наблюдателите активно участват в изграждането на смисъл, докато гледат изкуство", отбелязва съавторът на изследването Дафна Шохами (Daphna Shohamy), доктор по философия, директор и главен изпълнителен директор на Института Цукерман в Колумбия.

"Експериментът предоставя научни доказателства, че гледането и интерпретирането на абстрактното изкуство се основава на личен опит и спомени, не само на теорията, но и на моделите на мозъчната дейност."

Справка: Celia Durkin et al, The Beholder's Share: Bridging art and neuroscience to study individual differences in subjective experience, Proceedings of the National Academy of Sciences (2025). DOI: 10.1073/pnas.2413871122

Източник: Brain scans reveal neural circuitry linked with the subjective interpretation of art, Columbia University

    Най-важното
    Всички новини