В ежедневието възникват много ситуации, в които хората трябва да изразят несъгласие, независимо дали става въпрос за вземане на ключови решения по време на работа с бизнес партньор или преодоляване на идеологическите различия с близките.
Разногласията често са неизбежни в отношенията. Но те могат и да са полезни, тъй като ни позволяват да научим повече за себе си и другите.
Въпреки това, когато разногласията ескалират, може да се почувстваме наранени и неудовлетворени, което води до непродуктивни резултати и неспособност да се отговори на основните проблеми.
Ето три начина да не сте съгласни с някого по начин, който води до конструктивни резултати.
1. Активно слушане
Ново проучване, публикувано в Psychological Science, разкрива, че много хора тълкуват погрешно разногласията като признак на лошо изслушване.
"Откриваме, че хората оценяват слушател, който не е съгласен с тях, като по-лош слушател от слушател, който е съгласен с тях“, обяснява водещият автор Бела Рен (Bella Ren) и съавторът Ребека Шаумберг (Rebecca Schaumberg) от Университета на Пенсилвания.
Според изследователите хората естествено предпочитат тези, които споделят техните гледни точки. Те са склонни да оценяват положително тези хора, харесват ги по различни характеристики, възприемайки ги като по-добри слушатели, по-приятни, непосредствени и дори по-остроумни от другите. Това се нарича "ефект на ореола".
Освен това важен фактор, допринасящ за тази тенденция, е "наивният реализъм", при който хората вярват, че тяхното възприятие за света отразява безпристрастен и обективен възглед за реалността.
Така че за говорещите е изключително важно да се чувстват чути и разбрани.
"Обикновено говорещите чувстват, че слушателят ги изслушва по-внимателно, когато слушателят фокусира погледа си върху говорещия, демонстрира разбиране и показва уважение и интерес към това, което говорещият казва. Така че, дори ако слушателят не е съгласен с говорещия, все пак си струва да се ангажира с това поведение“, обясняват изследователите.
2. Подхождайте с отворен ум към разговорите
Често хората участват в разговори единствено, за да отстояват своята гледна точка или да убедят другите да се съгласят с тях. Този подход е контрапродуктивен, тъй като може да създаде враждебна динамика, която възпрепятства смислената комуникация и води до пропуснати възможности за информиране, сътрудничество и изследване на различни гледни точки.
"Трябва да осъзнаем, че разговорите включват две (или повече) страни и говорещите също желаят по-добър, по-отворен разговор. Хората може да успеят да разберат, че несъгласието може да не произтича от неизслушване или ограничено мислене – другите може просто да виждат света по различен начин заради различния си опит", обясняват изследователите.
Проучване от 2022 г. установява, че когато на участниците е даден избор между двама несъгласни партньори в разговора – единият иска да ги убеди, а другият иска да се учи от тях – мнозинството предпочита партньора, който иска да учи. Това означава, че хората предпочитат дискусии, при които техните възгледи наистина се вземат предвид, дори и да има несъгласие.
Следващият път, когато установите, че не сте съгласни с някого, вероятно ще ви помогне да го направите с леко любопитство, желание да разберете по-задълбочено гледната точка и мотивацията на другия човек.
3. Заявете ясни намерения и очаквания преди разговора
Когато възникнат разногласия, повечето хора са склонни да заемат отбранителна позиция, да формират мнение за другия човек и да оставят различни предположения да наводнят съзнанието им между първоначалното несъгласие и последващия обмен. До третото разменено изречение другият човек може да се превърне в непреодолима крепост.
За да се промени това, от съществено значение е за всички участници да установят ясно намеренията и очакванията си, преди разговорът да започне. Например независимо дали търсят емоционална подкрепа или обмен на идеи, за да вземат важно решение, това помага да се установи обща цел.
"Преди разговор говорещите и слушателите може да поискат да изяснят какво търсят или се опитват да съобщят в разговора, така че да могат да общуват по начин, който служи по-добре на колективната цел", предлагат изследователите.
Преди да представите собствената си гледна точка, може да признаете разликите в двете гледни точки и да изразите искрен интерес към мнението на другия човек, задавайки тона за конструктивна дискусия, където целта е да се учите един от друг, а не да печелите спор.
Точно както всяко друго умение в живота, ефективната комуникация се развива с течение на времето, чрез търпение и съзнателни усилия за обучение. Тези стратегии могат да ви помогнат да се справите с разногласията и да ги превърнете в положителни дискусии, които позволяват на всеки замесен да се почувства ценен и чут, независимо от различията.
Справка:
Ren, Z. (Bella), & Schaumberg, R. (2024). Disagreement Gets Mistaken for Bad Listening. Psychological Science, 35(5), 455-470. https://doi.org/10.1177/09567976241239935
Collins, H. K., Dorison, C. A., Gino, F., & Minson, J. A. (2022). Underestimating Counterparts’ Learning Goals Impairs Conflictual Conversations. Psychological Science, 33(10), 1732-1752. https://doi.org/10.1177/09567976221085494
Източник: 3 Ways to Master the Art of Constructive Disagreement, Mark Travers Ph.D., Psychology Today
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари