През 1911 г. първото кацане на самолет върху кораб бе извършено от пилота лейтенант Юджийн Бъртън Ели.
Той успешно каца със своя биплан "Къртис" с 50 к.с. върху 35-метрова дървена платформа, прикрепена към палубата на американския броненосец "Пенсилвания" в пристанището на Сан Франциско.
През октомври 1910 г. Ели и конструкторът на биплана Глен Къртис се срещат с капитан Уошингтън Чеймърс на авиошоуто в Мериленд, който по указания на американския министър на флота изучава възможността за използване на авиацията за нуждите на военноморските сили. Чеймърс предлага да участват в тестовете и Юджийн Ели се съгласява да излети от кораб.
Финансистът Джон Райън отпуска 500 долара за експеримента за изграждане на дървена платформа за излитане на палубата на кораб. На 14 ноември 1910 г. бипланът Curtiss Model D, пилотиран от Юджийн Ели, прави пробег на 25-метрова платформа на палубата на крайцера „Бирмингам“, издига се на височина 11 метра и се приземява на брега на залива Хемптън Роадс. Самолетът на Ели прелита на 2,5 мили от Бирмингам. Въпреки че първоначално бе планирано да облети залива и пристанището.
На 14 ноември 1910 г. самолетът "Кътрис", пилотиран от Юджийн Ели, излита от платформа на палубата на крайцера „Бирмингам“. Кредит: Wikimedia Commons
На 18 януари 1911 г. Юджийн Ели прави първото по рода си успешно кацане на кораб. Излитайки от пистата на Сан Бруно до залива на Сан Франциско, Ели приземява "Къртис" на палубата на бронирания крайцер "Пенсилвания". Платформата за кацане на кораба е била инсталирана под ъгъл, водещият ръб е бил над кърмата. Това допринася за бързото намаляване на скоростта на самолета. За да се предотврати преобръщане на биплана зад борда на кораба, са инсталирани греди и екрани от платна отстрани на палубата. Към надлъжния елемент на колесника на самолета на Ели са прикрепени три куки, които са захванати с въжета, обезпечени с торби с пясък, опънати през платформата за кацане. Този набор от мерки са разработени от цирковия артист и авиатор Хю Робинсън, за да направи кацането на кораба възможно най-безопасно.
Подобрените версии на това гениално приспособление стават стандартно оборудване на самолетоносачите. След като прекарва час на борда на кораба, Ели излита обратно към хангара си близо до Сан Франциско.
Ели признава, че излитането и кацането на кораба е проста работа: "Гарантирам успех девет пъти от десет".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари